Vakjury roept Speed E-Bike van het Jaar in het leven

17-10-2014

Vanaf vandaag is de inschrijving voor de Fiets van het Jaar verkiezingen 2015 geopend. Naast de bekende Fiets van het Jaar en de E-bike van het Jaar, zal er in 2015 voor het eerst ook een Speed E-bike van het Jaar worden uitgereikt.

Logo Speed E-Bike van het Jaar 2015

Nieuwe categorie Speed E-bike
De speed e-bike (ook wel ‘speed pedelec’ genoemd) heeft het afgelopen jaar een enorme vlucht genomen.

Deze elektrische fiets die door een groter motorvermogen een maximumsnelheid van 45 km/uur kan halen, is naast de populaire e-bike een serieus vervoersmiddel geworden.

Diverse importeurs en fabrikanten leveren inmiddels speed e-bikes. De jury verwacht daarom dat er voor deze nieuwe categorie een hoop inzendingen zullen binnenkomen.

“Omdat de speed e-bike niet te vergelijken is met een gewone e-bike, is besloten om een nieuwe categorie voor deze verkiezing in het leven te roepen”, licht juryvoorzitter Jack Duis toe.

Over de verkiezing
De Fiets van het Jaar verkiezingen worden georganiseerd door RAI Vereniging met als doel de fietsindustrie te stimuleren tot productvernieuwing. Dat leidt tot verhoging van de kwaliteit van de fiets en daarmee van het fietsplezier. RAI Vereniging wil op deze wijze bijdragen aan positieve beeldvorming van fietsen in Nederland.

De Fiets van het Jaar wordt in 2015 voor de 28ste keer georganiseerd. Voor de vijfde keer zal de E-Bike van het Jaar uitgereikt worden. De uitreiking van de awards vindt plaats op zaterdag 28 februari tijdens de Nationale (E-)Bike Testdagen en FietsVAK dag in de Expo Haarlemmermeer.

Onafhankelijke jury
De fietsen worden door een onafhankelijke jury beoordeeld én in de praktijk getest. Uitgangspunt bij de jurering is het gebruiksdoel van de fiets ofwel de mate van geschiktheid van de fiets voor de gebruikersdoelgroep.

Meer informatie: Harald Bresser