Nominaties Automotive Innovation Award 2015 bekend

01-12-2014

De kanshebbers voor de eerste Automotive Innovation Award (AIA) zijn vandaag bekend gemaakt. Uit maar liefst 46 inzendingen selecteerde de vakjury acht revolutionaire concepten van Nederlandse bodem die in aanmerking komen voor deze prestigieuze award.

De genomineerden zijn stuk voor stuk spraakmakende innovaties die (auto)mobiliteit in Nederland vooral slimmer, schoner en efficiënter zullen maken. Op 20 januari wordt bekend gemaakt welke innovatie de eerste editie van de Award krijgt uitgereikt. Van de genomineerden hebben twee inzendingen betrekking op efficiency, drie op het slim gebruik van data, en een op car sharing (deelconcepten). De overige twee innovaties zijn nieuw ontwikkelde voertuigen.

De acht geselecteerde innovaties zijn:

• EM-03 (organisatie: TU/ecomotive) – modulaire auto met makkelijk uitwisselbare onderdelen.
  • E-One (organisatie: E-One) - ontworpen om te rijden op de Nederlandse fietspaden. Wegennet wordt beter benut.
  • Green Planet Kentekencheck (organisatie:Green Planet Pesse bv) – laat automobilisten direct zien of hun auto geschikt is voor het rijden op groene brandstoffen.
  • Lockr (organisatie: Make4all) – internetmarktplaats voor de aanbieders van publieke, bedrijfs- en privé-informatie.
  • MobyPark (organisatie: MobyPark) – app en website verbinden automobilisten met privéparkeerplaatsen van bedrijven, hotels en particulieren.
  • PAL-V (organisatie: Pal-V) – rijden gecombineerd met vliegen en gewoon thuis parkeren.
  • StanylDiablo (organisatie: DSM) – innovatief, lichtgewicht materiaal voor automotive turbosystemen.
  • VueForge™ for Automotive (organisatie: Altran) - biedt nieuwe inzichten voor OEMs en toepassingen voor eindgebruikers op basis van gegevens die zijn gegenereerd door 500.000 (zowel gesimuleerde als echte) voertuigen.

De Automotive Innovation Award is een initiatief van vijf belangrijke spelers in de automotive sector; RAI Vereniging, BOVAG, LeasePlan Nederland, AutomotiveNL en Roland Berger Strategy Consultants. Met het uitreiken van deze prestigieuze prijs willen de betrokken partijen de innovatiekracht van de automotive sector versterken en beter over het voetlicht brengen bij het grote publiek.

Toegevoegde waarde voor de automotive sector
De jury onder voorzitterschap van Leo Kusters, managing director Mobiliteit bij TNO, was zeer positief verrast door de diversiteit en de kwaliteit van de inzendingen. En deze acht genomineerden staken nog eens met kop en schouder boven de overige kandidaten uit. “De Nederlandse automotive sector innoveert volop, dat is uit het grote aantal inzendingen wel duidelijk geworden”, aldus de juryvoorzitter. “Wij nodigen deze acht partijen nu uit om de jury in een pitch te overtuigen van hun ingezonden case. Op basis daarvan hopen we een goed gefundeerde keuze te kunnen maken welke drie innovaties doorgaan naar de finale in januari.”

Bij de selectie van de genomineerden is niet alleen gekeken naar de mate van innovativiteit en het bestaan van vergelijkbare concepten in de markt, maar vooral ook naar de praktische toepasbaarheid, impact en de haalbaarheid van de cases. Kusters: “Onze intentie is om met deze prijs initiatieven aan te moedigen die echt van toegevoegde waarde zijn voor de sector, en het vervolgens beter over het voetlicht brengen bij het grote publiek, politiek en overheid."

Publieksstem advies voor jury
De namen en beschrijvingen van de genomineerde innovaties zijn vanaf vandaag te bekijken op de website van de AIA. Tot en met 14 december kunnen bezoekers van de website tevens hun stem uitbrengen. De jury neemt deze publieksstemmen mee als advies in hun keuze voor de uiteindelijke winnaar van de Award. Iedere stemmer maakt kans op een bezoek aan de Mercedes Benz autofabriek en het naastgelegen Mercedes-Benz Museum in Sindelfingen, Duitsland. Voor de heen- en terugreis wordt een auto van Mercedes-Benz beschikbaar gesteld.

Voor meer informatie: www.automotiveinnovationaward.nl