Nominaties Fiets, E-bike en Speed E-bike van het Jaar 2015 bekend

29-01-2015

In het afgelopen weekeinde beoordeelde de vakjury van de verkiezing Fiets, E-Bike en Speed E-bike van het Jaar, 13 fietsen (9 merken), 18 E-bikes (11 merken) en 10 Speed E-bikes (5 merken). In alle drie de categorieën werden drie genomineerden geselecteerd.

Logo Fiets van het Jaar verkiezingen

Nominaties Fiets van het Jaar 2015
 Canyon Bicycles  Commuter 7.0  € 1.799,-
 Kon. Gazelle NV  Van Stael  €   649,-
 Batavus  Zonar  €   749,-

Nominaties E-bike van het Jaar 2015
 Batavus  Razer  € 2.499,-
 Cannondale  Contro-E Headshok  € 3.399,-
 Koga  E-Lement  € 3.199,-

Nominaties Speed E-bike van het Jaar 2015
 Kon. Gazelle NV  Impulse EM speed  € 3.399,-
 Riese & Müller  BlueLABEL Charger Beltdrive  € 4.079,-
 Sparta  ION® E-Speed  € 2.699,-

Beoordeling
Basis voor de beoordeling is de geschiktheid voor de gebruikersgroep. Om tot een goed eindoordeel te komen maakt de jury onderscheid in een tiental aspecten, waaronder constructie en afwerking, uitrusting in standaarduitvoering, vormgeving en styling, oorspronkelijkheid en innovatie, veiligheid, rijgedrag/comfort, gebruikte materialen en prijs/kwaliteitverhouding. De vakjury beoordeelt de fietsen geheel op de eigen specifieke prestaties in relatie tot het doel waarvoor de betreffende fiets is ontworpen. Alle fietsen worden door de jury geheel individueel beoordeeld. Daarnaast wordt een onderlinge uitwisseling van specifieke kennis en ervaring tijdens de juryperiode ervaren als een waardevolle aanvulling. Daarna worden alle resultaten van de beoordeling gezamenlijk uitvoerig besproken. Op basis van een speciaal voor deze verkiezing ontwikkelde en beproefde reken- en wegingsmethodiek worden de verschillen in waardering significant gemaakt.

Deskundige onafhankelijke jury
De vakjury bestaat uit experts en ervaringsdeskundigen van RAI Vereniging, ANWB, Fietsersbond, Fietsonderzoeker, NTFU, Innovam en redactieleden van de fietsbladen Tweewieler, Bike Europe en Fiets.

Speed E-bike van het Jaar eerste keer uitgereikt
RAI Vereniging organsieert de verkiezing van de Fiets van het Jaar voor de 28e keer. De verkiezing E-bike van het Jaar vindt voor de 6e keer plaats. Dit jaar wordt voor de eerste keer de prijs voor de Speed E-Bike van het Jaar uitgereikt.

Winnaars 2014
In 2014 legde de Giant - Futuro RS 1 beslag op de titel Fiets van het Jaar en werd de Sparta - RXS+ bekroond tot E-bike van het Jaar.

Bekendmaking winnaars
De winnaars van de Fiets, E-Bike en Speed E-bike van het Jaar 2015 worden bekend gemaakt op zaterdag 28 februari 2015 tijdens de Nationale (E)-Bike Testdagen in de Expo Haarlemmermeer in Vijfhuizen.

'In de kijker spelen'
De genomineerden zijn inmiddels van harte uitgenodigd om zich met een eigen filmpje 'in de kijker te spelen'. Daarvoor maakten wij deze video.

Meer informatie over de Fiets Awards 2015 is te vinden op www.fietsawards.nl. Ook een uitgebreide productomschrijving en een foto van elke inzending is op deze website te vinden.