Verruiming B-rijbewijs elektrische bestelauto’s stopt niet voor 1 juli 2015

31-03-2015

In 2010 heeft het ministerie van IenM een uitzondering gemaakt in de rijbewijswetgeving voor het rijden met elektrische bestelauto’s. Doordat met name de zware elektrische bestelauto’s een relatief zwaar accupakket bij zich dragen, kunnen deze op laadvermogen niet concurreren met conventionele bestelauto’s.

rijbewijs

Om deze elektrische bestelauto’s een kans in de markt te geven, heeft het ministerie toentertijd besloten om elektrische bestelauto’s een ontheffing te geven voor het bezitten van een C-rijbewijs tot 7500 kg. Deze bestelauto’s kunnen daarmee met een B-rijbewijs gereden worden.

De mogelijkheid tot het maken van een uitzondering is vastgelegd in de Europese rijbewijsrichtlijn. Via een, tot 5 jaar gelimiteerde, proef kan worden afgeweken van deze richtlijn. Deze termijn verstrijkt op 31 maart 2015 en het Ministerie van IenM heeft aangegeven deze regeling te gaan beëindigen.

Tijdelijke proef
Het ministerie heeft echter verzuimd om in de wetgeving op te nemen dát het hier om een tijdelijke proef gaat. De markt heeft op deze uitzondering gereageerd en toepassingen ontwikkeld. Ook een aantal transportondernemers heeft forse investeringen gedaan bij de aanschaf van deze bestelauto’s en ziet hun investering mogelijk verdampen. De transportbranche vraagt het ministerie om een overgangsregeling en mogelijk een nieuwe proef.

Oplossingsrichtingen
RAI Vereniging, EVO, BOVAG, TLN en CarrosserieNL hebben de Minister van IenM een brief gestuurd, waarin zij de volgende oplossingsrichtingen voorstelt:
- Overgangsregeling voor bestaand en in bestelling zijnde wagenpark
- Nieuwe regeling die voertuigen met alternatieve aandrijvingen stimuleert
- Oude en nieuwe regeling moeten qua datum op elkaar aansluiten

1 juli 2015
Na overleg met de transportbranche heeft het ministerie nu laten weten dat de verruimende regels voor het B-rijbewijs voor bestuurders van een elektrisch of hybride voertuig niet voor 1 juli 2015 wordt afgeschaft.

De minister heeft deze brief op dit moment nog in behandeling. RAI Vereniging, EVO, TLN, BOVAG en CarrosserieNL hopen in overleg met het ministerie tot een werkbare regeling te komen.

Meer informatie: Jaap Tuinstra