Ron Nieuwenhuizen en Arnold Hoogenhout overall winnaar RAI Klassieker Rit 2015

01-06-2015

De 19e editie van de RAI Klassieker Rit is gewonnen door Ron Nieuwenhuizen en Arnold Hoogenhout in een MG B Roadster uit 1970. Zij bleven in het eindklassement Gerjon van den Berg in een Porsche 911 T uit 1968 en de nummer drie Jan Maarten de Groot in een Mercedes-Benz 190SL uit 1961 voor. De RAI Klassieker Rit startte zaterdag 30 mei jl. bij Kasteel Ophemert. De rit wordt sinds 1997 georganiseerd door RAI Vereniging, ruim 110 deelnemers verschenen aan de start.

Winnaars RAI Klassieker Rit 2015
Gevarieerd deelnemersveld

In zijn welkomstwoord roemde Steven van Eijck, algemeen voorzitter van RAI Vereniging, het gevarieerde deelnemersveld, dat qua autoleeftijd uiteen liep van 86 jaar tot zeer recent. Vast staat dat alle auto’s één gemeenschappelijke overeenkomst hebben: “Het zijn stuk voor stuk bijzondere auto’s.” Alle jaargangen en nationaliteiten waren zo’n beetje vertegenwoordigd. Het Nederlands erfgoed bestond onder andere uit een DAF 33 uit 1969. Van klein naar groot varieerde het deelnemersveld van een Morgan 3-Wheeler uit 2014 tot aan een Bedford Duple uit 1950. De oudste deelnemers waren een Lincoln Pheaton uit 1929 en een Wolseley Hornet Sports uit 1930.

Route
De ochtendetappe slingerde van Ophemert, door de Betuwe naar De Oude Duikenburg in Echteld voor de lunch. De middagetappe voerde de deelnemers via Velddriel naar de finish bij Würth Nederland B.V. in Den Bosch. Daar werden de equipes hartelijk ontvangen en kon de dorst gelest worden tijdens een uitgebreide borrel.

Juryprijs voor het mooiste interieur
Tijdens de prijsuitreiking reikte de vakjury, bestaande uit Gert te Lintelo (CorsaItalia), Henri Stolwijk (Buro N11) en Jaap Tuinstra (RAI Vereniging), een prijs uit voor de auto met het mooiste interieur. De winnaar is geworden de fraaie Bedford Duple uit1950 van de equipe Noaber Foundation. De jury was vooral onder de indruk van de manier waarop er voor de APK-keuring een extra deur aan de bus is toegevoegd zonder het originele interieur geweld aan te doen.

Fotobijschrift v.l.n.r:
Foto 1: Olaf de Bruijn (directeur RAI Vereniging), Ron Nieuwenhuizen en Arnold Hoogenhout en Steven van Eijck (algemeen voorzitter RAI Vereniging).
Foto 2: De drie winnaars: de equipe van Jan Maarten de Groot met een Mercedes-Benz 190SL; de equipe van Ron Nieuwenhuizen met de MG B Roadster en de equipe van Gerjon van den Berg met een Porsche 911 T.
Foto 3: Winnaar van de juryprijs de Bedford Duple uit 1950 van de equipe Noaber Foundation.