Nooteboom MANOOVR wint SV Innovation Award 2015

20-10-2015

Koninklijke Nooteboom Trailers heeft de SV Innovation Award 2015 gewonnen. Hun MANOOVR scoorde volgens de vakjury met name het hoogst op het onderdeel ‘vernieuwing voor de gebruiker’. De prijs werd tijdens de opening van de BedrijfsautoRAI 2015 uitgereikt door Jarco de Bruin, commercieel directeur ING Lease Nederland. De SV Innovation Award is een initiatief van afdeling Speciale Voertuigen van RAI Vereniging en wordt gesponsord door ING Lease.

Manoovr

De MANOOVR semi-dieplader heeft een nieuw ontwikkelde as-ophanging waardoor een ultralage vloerhoogte van 780 mm mogelijk is met een aslast van 12 ton op kenteken voor heel Europa. De hoogteslag, stuuruitslag en lage as maken deze semi-dieplader enorm efficiënt en besparend op onder andere de banden. De MANOOVR is leverbaar van 3 tot 10 aslijnen.

Voor de SV Innovation Award ligt het accent op een aangetoond streven naar technische vernieuwing. De mate van innovatie van de inzendingen is bepaald aan de hand van de criteria: duurzaamheid, marktpotentie, innovatie, veiligheid, ergonomie en milieu. Bij de beoordeling van de 14 inzendingen legde de jury de nadruk op het voordeel van deze vernieuwing voor de gebruiker.

De jury vindt de MANOOVR van Koninklijke Nooteboom Trailers het beste voorbeeld van technische innovatie: iedere as is aan de trailer gemonteerd met een nieuw ontworpen torenlager. Hierdoor blijft de lagering van het draaipunt tussen de banden en kunnen de krachten toch in het chassis geleid worden. Deze constructie zorgt voor een zeer lage laadvloerhoogte. De combinatie van een hoge wettelijk toegestane aslast van 12 ton met een voor pendelassen uniek lage laadvloerhoogte van 780 mm, biedt specifieke voordelen aan de ondernemer in het exceptionele vervoer. Hierdoor wordt de marktpotentie van dit asconcept in de niche van semi-diepladers flink vergroot. De vervoerder ervaart tot slot in de operationele kosten een fors voordeel door het lage gewicht en de geclaimde lagere bandenslijtage.

Juryvoorzitter Lejo Bekker: “Nooteboom draagt met de innovatieve en technisch slimme aanpak, met dit nationaal én internationaal aansprekende resultaat, duidelijk bij aan het innovatieve karakter van de Nederlandse voertuigindustrie. Vandaag zien we op de BedrijfsautoRAI sowieso dat de SV-branche enorm hoogwaardige producten voortbrengt. Wat laat zien dat de vaak geroemde innovatiekracht van de Nederlandse SV-industrie onverminderd groot is.”

De overige genomineerden zijn:

•    BeltBlower van Van der Peet

•    CF-Agri van Kraker Trailers

•    PowerSheet® van Knapen Trailers

De SV Innovation Award werd voor de zesde keer uitgereikt. SV staat voor Speciale Voertuigen, de afdeling van RAI Vereniging die de belangen behartigt van carrosseriebouwers, oplegger- en aanhangwagenfabrikanten en leveranciers van componenten en laad- en losmiddelen.

Voor persvragen: Harald Bresser