Vergadering Algemeen Bestuur Auto’s in teken van EU-Transportraad

24-03-2016

De vergadering van het Algemeen Bestuur van afdeling Auto’s op 14 april staat sterk in het teken van de informele EU-Transportraad die dan plaatsvindt in Amsterdam. ACEA’s secretaris-generaal Erik Jonnaert zal als gast bij deze vergadering aanwezig zijn.

Op donderdag 14 april 2016 komen in Amsterdam de Europese transportministers bijeen in het Scheepvaartmuseum om te praten over “autonoom en connected driving”. Onze minister Melanie Schultz van Haegen van IenM heeft dit specifieke onderwerp actief als prioriteit bij het EU-voorzitterschap aangedragen.

Een aantal OEM’s zal actief deelnemen aan deze Transportraad, omdat zij met autonoom rijdende auto’s de ministers gaan vervoeren vanaf het Scheepvaartmuseum naar de overkant van het IJ (dit onderdeel is ‘The Experience’). Bij het EYE-gebouw vindt die dag de Innovation Expo plaats.

In deze Expo veel aandacht voor diverse technologische innovaties, overheidsprojecten die te maken hebben met ITS en de autonoom rijdende auto’s van de deelnemende fabrikanten. De deelnemende merken (en onderzoeksinstituten) zijn vooralsnog de volgende: BMW, Volvo Cars, TNO/DAVI, Daimler, Jaguar/Landrover, Renault, Tesla, PSA, Vedecom en Audi. RAI Vereniging heeft samen met ACEA de afgelopen tijd samen met de betrokken OEM’s actief bijgedragen aan de voorbereidingen van ‘The Expierence’.

ACEA in Transportraad
Omdat de Europese Transportraad volledig in het teken staat van autonoom rijdende voertuigen en hoe de EU regelgeving hierop moet gaan toepassen zal ACEA actief participeren in de vergadering van de ministers. De CEO van Volvo Cars zal namens ACEA en de gezamenlijke autofabrikanten de industrie vertegenwoordigen.

De aanwezigheid van de auto-industrie op een dergelijke politieke top is bijzonder te noemen en wij zijn er trots op hieraan onze bijdrage te hebben geleverd. Na afloop van de vergadering zal een persconferentie plaatsvinden met participatie van onze minister Schultz, eurocommissaris Violeta Bulc van Transport en ACEA namens de auto-industrie.

Jonnaert in AB
ACEA secretaris-generaal Erik Jonnaert, aanwezig bij de Transportraad, zal in de middag speciale gast zijn tijdens de vergadering van het Algemeen Bestuur van afdeling Auto’s. Hij zal dan nader ingaan op wat er in de Transportraad is besproken en met de AB-leden van gedachten wisselen over enkele belangrijk, actuele onderwerpen in de Europese besluitvorming, zoals toekomstige CO2-wetgeving, invoering WLTP, RDE-testen en herstel van vertrouwen.

Meer informatie: Wijnand de Geus