Patrick en Sandy Andriessen overall winnaars RAI Klassieker Rit 2016

13-06-2016

De 20e editie van de RAI Klassieker Rit is gewonnen door Patrick Andriessen, zijn vrouw Sandy en dochter Charlotte in een Volvo Amazon uit 1968. Zij bleven in het eindklassement Ruben Bosch in een Mercedes-Benz 190 D uit 1961 en de nummer drie Peter van der Wal in een Lotus Elise uit 1995 voor.

Winnaars RAI Klassieker Rit 2016

Zeventig equipes verschenen afgelopen zaterdag bij de Andriessen Groep in Baambrugge aan de start van de RAI Klassieker Rit die in 1997 voor het eerst door RAI Vereniging werd georganiseerd.

In zijn welkomstwoord roemde algemeen voorzitter Steven van Eijck van RAI Vereniging het gevarieerde deelnemersveld, dat qua autoleeftijd uiteen liep van 86 jaar tot zeer recent. Vast staat dat alle auto’s één gemeenschappelijke overeenkomst hadden: “Het zijn stuk voor stuk bijzondere auto’s.”

Alle jaargangen en nationaliteiten waren zo’n beetje vertegenwoordigd. Ingetogen Italiaans design in de vorm van een Lancia Aprillia uit 1938 (Pierrette van Harten) en een charmante Volkswagen T1 Samba uit 1964 (Geert-Jan Baan) wedijverden met stoere Duitse degelijkheid, onder andere vertegenwoordigd door een Mercedes-Benz 190 SL uit 1961 (Jan Maarten de Groot) en een Volkswagen Kever Cabriolet uit 1976 (Jan de Wilde). Deze laatste kunt u vanaf vandaag ook regelmatig op tv voorbij zien komen in de nieuwe Volkswagen commercial. Oudste deelnemers waren een Wolseley Hornet Sports (Arie Roest) en een Citroën C6E uit 1930 (Karel van Geest).

Route
Het bleek een typische Hollandse route met veel polders, water, bruggen, hobbels én wegopbrekingen. Niet voor iedere auto even geschikt. De deelnemers reden van Baambrugge via Durgerdam naar de lunchlocatie in Oudendijk en vandaar via Den Ilp naar de finish bij Hotel de Goudfazant aan het IJ in Amsterdam Noord. Daar kon de dorst gelest worden tijdens een uitgebreide borrel.

Juryprijs
Duurzaamheid was het thema van de RAI ledenrit en dat stelde de jury voor vele dilemma’s want niet de staat, historie of vormgeving van de auto waren een criterium. Op basis van verschillende interpretaties van het begrip duurzaamheid deed de jury daarom verschillende nominaties. Dat waren de Saab 96 tweetakt uit 1960 vanwege diens aflopende duurzaamheid (Dik Dekker), de ‘groene’ Porsche 911 uit 1973 (Bart van Thienen), de Buick Series 80 uit 1931 met uit duurzaam hout vervaardigde wielen (Pieter Veldhuizen), de van roest en corrosie geredde Renault Dauphine uit 1958 (Ferry Smith), de VW Samba bus uit 1964 als duurzame investering (Geert-Jan Baan) en de Willys MB uit 1942 als duurzaam oorlogstuig (Frans van Diepeningen). Maar de juryprijs ging uiteindelijk naar de Toyota Crown MS uit 1973 als exponent van de nieuwe duurzaamheid (Guus Kramer).

De jury bestond dit jaar uit Wim Oude Weernink (autojournalist), Carlo te Lintelo (autojournalist) en Jeroen van de Braak (juryvoorzitter namens RAI Vereniging).

De bijbehorende foto’s kunt u hiernaast downloaden.

Fotobijschrift:
Foto 1   v.l.n.r. Olaf de Bruijn, directeur RAI Vereniging, Patrick, Sandy en op de voorgrond Charlotte Andriessen
Foto 2:  de drie winnaars: de equipe van Peter van der Wal met een Lotus Elise; de equipe van Ruben Bosch met een Mercedes-Benz 190 D en de equipe van Patrick Andriessen met een Volvo Amazon
Foto 3:  winnaar van de juryprijs de Toyota Crown MS van equipe Guus Kramer

Voor meer informatie: Mark van Dansik: 020-504 49 05 of 06-2247 6326