11-04-2014

Aanbesteden is een andere vorm van inkopen. Om schijnzekerheid voor opdrachtgevers die zich vaak vertalen in disproportionele eisen te voorkomen, moet het doel zijn om eisen en wensen in aanbestedingsprocedures te laten aansluiten bij wat in de branche realistisch en haalbaar is.

Ondergronds afval ophalen

Aanbestedingen krijgen een steeds prominentere rol in de reinigingsvoertuigenbranche. Zowel de vraag- als aanbodkant werken hard om hun eigen rol in deze nieuwe vorm van inkopen te vinden, en vaak met succes. Maar daarnaast komen er ook een aantal aandachtsgebieden bovendrijven als service, boetes en garanties die vaak vragen oproepen.

Reden voor RAI Vereniging om de leveranciers en dienstverlenende bureau’s rond de tafel te zetten om over deze punten een aantal richtlijnen neer te zetten.

Maar waarom zou u deze richtlijnen hanteren? Eenvoudig antwoord: om betere en meer inschrijvingen te krijgen op uw aanbesteding, en uiteindelijk dus een beter produkt. De richtlijnen gaan namelijk over de gebieden die u als aanbestedende partij geen voordeel opleveren in het aanbestedingsproces. Hogere boetes en zwaardere service-eisen betekenen niet altijd een stipte levering of de juiste service, het creëert vaak slechts een schijnzekerheid.

Wij willen benadrukken dat de richtlijnen in een nauwe samenwerking tussen leveranciers van reinigingsvoertuigen (verenigd in RAI Vereniging) en de dienstverlenende bureau’s zijn opgesteld. Deze laatste partij, die vaak aanbestedende partijen begeleiden, zien dus ook de voordelen van de richtlijnen. Geen eenzijdig verhaal dus, de richtlijnen helpen beide partijen. Uiteraard zijn de richtlijnen ook juridisch getoetst.