SV Innovation Award

Koninklijke Nooteboom Trailers heeft de SV Innovation Award 2015 gewonnen. Hun MANOOVR scoorde volgens de vakjury het hoogst op het onderdeel ‘vernieuwing voor de gebruiker’. De prijs werd tijdens de opening van de BedrijfsautoRAI 2015 uitgereikt door Jarco de Bruin, commercieel directeur ING Lease Nederland. De SV Innovation Award is een initiatief van afdeling Speciale Voertuigen van RAI Vereniging en wordt gesponsord door ING Lease.

De MANOOVR semi-dieplader heeft een nieuw ontwikkelde as-ophanging waardoor een ultralage vloerhoogte van 780 mm mogelijk is met een aslast van 12 ton op kenteken voor heel Europa. De hoogteslag, stuuruitslag en lage as maken deze semi-dieplader enorm efficiënt en besparend op onder andere de banden. De MANOOVR is leverbaar van 3 tot 10 aslijnen.

De overige genomineerden zijn:

BeltBlower – Van der Peet
De BeltBlower is een bandlosser met compartimenten en een sluis. Dit product is geschikt voor het transport van veevoeder, veevoedergrondstoffen en kunststofgranulaat. Meerdere producten kunnen worden vervoerd en horizontaal gelost. Er kan over de sluis heen gelost worden alsmede verder geblazen worden door een blaassysteem. Onder andere door het gebruik van gerecycled aluminium is de trailer lichter in gewicht ten opzichte van trailers voor gelijke doeleinden.

CF-Agri – Kraker Trailers
In samenwerking met Veldhuizen heeft Kraker Trailer de CF Agri ontwikkeld. De CF Agri (met dissel en koppeling) rijdt achter een tractor over het land en kan na het laden aan een truck gekoppeld worden om zo over de weg verder te rijden naar de losplaats. De oplegger heeft grotere banden voor rijden over de akkers, een CF Powerspeed vloer en een hydraulische achterklep om zo snel mogelijk te kunnen lossen. Dit is het eerste voertuig dat zowel geschikt is voor gebruik op het land als op de weg. Grote voordelen zijn onder andere brandstofbesparing, efficiëntie en veiligheid.

PowerSheet® - Knapen Trailers
Een nieuwe manier om schuifvloer-, kipper- of aardappeltrailers automatisch af te dekken. Voor afdeksystemen voor grote trailers was een dergelijke oplossing nog niet verkrijgbaar. Knapen Trailers heeft een gepatenteerde aandrijfas ontwikkeld voor zowel aandrijven als aanspannen. Het systeem is veilig voor de chauffeur, makkelijk bedienbaar, maakt grote tijdwinst mogelijk en is ergonomisch ontworpen. Ook wordt met het afdekken van de lading door een betere aerodynamica aantoonbaar minder brandstof verbruikt.

Beoordeling
De inzendingen worden beoordeeld op duurzaamheid, marktpotentieel, veiligheid, ergonomie en milieu. De deskundige vakjury beoordeelt alle inzendingen en kiest maximaal vijf nominaties.

Exposure
Inmiddels is de SV Innovation Award in de branche uitgegroeid tot een prestigieuze prijs. Het levert zowel de genomineerden als de uiteindelijke winnaar veel internationale publiciteit op. De winnaar en genomineerden krijgen extra exposure tijdens de BedrijfsautoRAI 2015:

• Uitreiking van de SV Innovation Award tijdens de officiële opening van BedrijfsautoRAI: het Breakfast & Business Event
  • Winnaar en genomineerden worden getoond in het Innovation Lab van BedrijfsautoRAI en krijgen gelegenheid om een presentatie te geven in het theater.
  • Uitgebreide aandacht via diverse communicatiekanalen van BedrijfsautoRAI, RAI Vereniging en ING.

Deelnamevoorwaarden

• Iedere aan BedrijfsautoRAI 2015 deelnemende fabrikant of importeur uit de sector wegtransportmiddelen (zoals aanhangwagens, opleggers, carrosserieën en aanverwante producten) kan zich inschrijven.
  • Inschrijving staat open voor alle producten, diensten en concepten uit de categorieën Speciale Voertuigen en Onderdelen en Accessoires voor de opbouwindustrie.
  • De inzendingen moeten bestaan en er is minimaal een werkend prototype van.
  • De inzendingen mogen niet ouder zijn dan 2 jaar.
  • Het product dient een significant technologische verbetering te zijn.

Jury
De jury is als volgt samengesteld:
Iep van der Meer - Hoofdredacteur Trailer Totaal
Kees Pereboom - Duurzaamheid en Techniek RAI Vereniging
Ambro Smit - TLN
Michiel Bremmers - ING
Lejo Bekker - Eigenaar Bekkerlagram (tevens voorzitter van de jury)

Meer informatie
De SV Innovation Award is een initiatief van RAI Vereniging en wordt mede mogelijk gemaakt door ING Lease.
Heeft u vragen? Neem dan contact op met Remco Tekstra, 020-504 4931, of Ilse Bartels, 020-5044988.