Petitie aanbieding Tweede Kamer

31-05-2012

Op 17 mei 2011 hebben RAI Vereniging en TLN een petitie aan de Tweede Kamer overhandigd waarin zij pleiten voor verdergaande maatregelen om de verkeersveiligheid van tractoren te verbeteren.

Geen kenteken, geen rijbewijs
Wil je als 16-jarige op een brommer of scooter rijden, dan moet je als bestuurder een rijbewijs hebben en moet je brommer voorzien zijn van een kenteken. Dat vinden we in Nederland normaal. Maar om met een 50 ton zware, 4 meter hoge, drie meter brede en 18 meter lange tractor-aanhangwagencombinatie zonder kenteken te rijden hoef je als 16-jarige geen rijbewijs te hebben.

Gelijke regels, kwaliteitseisen en heffingen voor verkeersveiligheid
Nederland kent maar liefst 200.000 tractoren en ontelbare aanhangers achter tractoren. Deze worden dagelijks steeds vaker op de openbare weg ingezet, zowel op het platteland als in de stad. Jaarlijks vallen hierdoor circa 17 doden in het verkeer. Het gaat bij vervoer per tractor al lang niet meer om alleen agrarische doeleinden, maar steeds meer ook om niet-agrarisch vervoer zoals afval, bouwmaterialen, zand en grond.
TLN en RAI Vereniging vinden het dan ook niet meer dan logisch dat voor tractoren en hun bestuurders op de openbare weg dezelfde regels, kwaliteitseisen en heffingen moeten gelden als voor vrachtauto's en hun chauffeurs. Dit is nu niet het geval, waardoor met name de verkeersveiligheid, maar ook het milieu en eerlijke concurrentie de grote verliezers zijn.

Noodzakelijke maatregelen
Om deze onwenselijke situatie te veranderen pleiten RAI Vereniging en TLN daarom voor de invoering op korte termijn van de volgende maatregelen:

• verbeteren van de veiligheidsuitrusting van alle tractoren en aanhangers
  • invoeren van rijbewijsplicht voor alle bestuurders van tractoren
  • invoeren van een kenteken voor alle tractoren en aanhangers

Zie ook het artikel in Go!Mobilty  van februari 2012 over de truckende tractoren.