Vmbo-docenten maken kennis met de carrosseriebouw

19 februari 2020

Een fors deel van de nieuwe jonge instroom is zijn of haar opleiding gestart op het vmbo. Carrosseriebouw kan als keuzevak aangeboden worden door techniek-vmbo’s. Jongeren kunnen zo kennismaken met de carrosseriebouw in theorie- en praktijkopdrachten die op het vmbo zelf of bij carrosseriebouwbedrijven kunnen worden uitgevoerd. Om dat bij docenten onder de aandacht te brengen, organiseerden wij een bedrijfsbezoek bij Heiwo en Ijntema.

Afgelopen schooljaar hebben 13 vmbo’s het keuzevak carrosseriebouw aangeboden en 130 jongeren hebben examen gedaan. Om meer jongeren te kunnen bereiken en te enthousiasmeren voor het mooie vak carrosseriebouwer werd op 13 februari een praktijkdag voor vmbo-docenten georganiseerd door Heiwo Wolvega, IJntema Heerenveen, Deltion College Zwolle, Stichting Platform vmbo’s en RAI CarrosserieNL.

In totaal 12 vakdocenten uit de vakrichtingen M+T (Mobiliteit en Transport) en metaalgerelateerde deel van PIE (Proces, Installatie, Energie) hebben met een bedrijfsbezoek bij Heiwo en IJntema, met een rondleiding door de productie, kennis kunnen maken met de veelheid aan technieken die in de carrosseriebouw worden gebruikt.

Tussen de rondleidingen door is er ook nog met de vakdocenten gesproken hoe we het keuzevak carrosseriebouw voor de vmbo’s nog aantrekkelijker kunnen maken om aan te bieden. Hulp bij het ontwikkelen van lesstof waardoor docenten een ‘klant en klaar’-pakket kunnen aanbieden en de mogelijkheid voor leerlingen om de praktijkopdrachten in de bedrijven uit te voeren is hierbij heel belangrijk. RAI CarrosserieNL gaat de lesstof en praktijkopdrachten inventariseren bij de vmbo’s die het keuzevak al aanbieden en dit bespreken met de aanwezige vmbo’s.

Doet u mee?

Mochten bedrijven interesse hebben in samenwerking met vmbo’s waarbij het aanbieden van praktijkopdrachten in het bedrijf een mooie opstap is voor de werving van de nieuwe werknemers voor de nabije toekomst, dan horen wij dat graag via carrosserienl@raivereniging.nl.

Geert Broeksema, voormalig carrosseriebouwer en nu al jaren docent mbo-opleiding (eerste) carrosseriebouwer bij Deltion Zwolle hield een presentatie over de theorie en praktijk die bij deze opleiding hoort zodat vmbo-docenten zicht krijgen op hoe ze hun leerling zo goed mogelijk kunnen voorbereiden op deze mbo-vervolgopleiding. Ook werd er aandacht besteed aan de nieuwe vaardigheden die nodig zijn met betrekking tot onder meer elektrische aandrijving en elektronica om te zorgen dat jongeren ook de komende jaren ‘up to date’ opgeleid worden.

Elders in het land?

Gezien de reacties en het enthousiasme wil RAI CarrosserieNL ook voor het westen en zuiden in de komende maanden een gelijksoortige bijeenkomst organiseren. Mochten bedrijven het leuk vinden om via een rondleiding vakdocenten uit de regio te laten kennismaken met de carrosserie- en trailerbouw dan kunnen ze zich melden via carrosserienl@raivereniging.nl  en pakken wij dit verder op.

Jasper Burgers
Beleidsadviseur RAI CarrosserieNL