Verzoek deelname questionnaire Europese CO2-wetgeving trailers & CO2-webdossier online

7 april 2020

Europese CO2-wetgeving is een feit.

truck op snelweg

Momenteel is deze wetgeving al van kracht voor trekkers en bakwagens. Voor trailers en opbouwen bevindt de wetgeving zich in de ontwerpfase. Een aantal voorstellen (whitebooks) voor deze wetgeving heeft RAI Vereniging samen met het Europese koepel CLCCR ontwikkeld. Deze zijn gepresenteerd aan leden van RAI CarrosserieNL tijdens een RAI-bijeenkomst eind november 2019. Wellicht was u aanwezig, zo niet bezoekt u dan deze RAI-webpagina met een terugblik.

Momenteel is een onderzoeksconsortium in opdracht van de Europese Commissie, begonnen met het schrijven van een eerste ontwerptekst voor de aanstaande wetgeving voor trailers en opbouwen. In de huidige ontwerpfase wil RAI Vereniging, als een van de meest actieve leden binnen de CLCCR op dit thema, de Europese Commissie van informatie voorzien. Samen met CLCCR pakken wij als Nederlandse branche gezamenlijk de mogelijkheid actief inbreng te leveren voor de aanstaande wetgeving. Vanuit de CLCCR-werkgroep, hebben we uiteraard al de whitebooks gepresenteerd aan de Commissie, maar in deze fase willen we ook meegeven welke voertuigen waarvoor worden gebruikt. Daartoe is een matrix gebouwd waarin u als trailerbouwer uw data kunt delen.

Verzoek aan u
Voor het onderzoeksconsortium zijn wij op zoek naar specifieke data van beladingen en volumen per type O4-trailer. Een aantal leden van de sectie RAI CarrosserieNL is hierover vorige week reeds gemaild. Zij ontvingen een bestand met de vraag  een tweetal tabellen in te vullen en retourneren: indien u dit nog niet gedaan heeft verzoeken wij u om dit alsnog te doen. Voor leden die deze oproep voor het eerst bereikt: u vindt u in de bijlage de questionnaire (alleen voor leden te downloaden, wanneer ingelogd).

Leeswijzer
Het bestand bevat een tweetal tabbladen.

• Het eerste tabblad betreft de leeswijzer.
  • Het tweede tabblad bevat een tweetal tabellen, waar u uw data kunt delen.

Wij verzoeken u vriendelijk om, ook in deze bijzondere tijden, uw medewerking te verlenen. Op deze wijze grijpen wij gezamenlijk de mogelijkheid aan om actief data te delen voor de aanstaande Europese CO2-wetgeving. Uiteraard behandelen wij uw data vertrouwelijk. Alle inbreng wordt geanonimiseerd aangeleverd aan de voorzitter van de CLCCR-werkgroep. De CLCCR zal het totaal presenteren aan het Europese onderzoeksconsortium.

Deadline: De deadline voor uw inbreng is vrijdag 24 april 2020.

Webdossier CO2-wetgeving online!

Bestaande én aanstaande Europese CO2-wetgeving voor trucks, trailers en carrosserieën wordt vaak als complex ervaren. Om naast alle bestaande inspanning leden meer inzicht te geven in de CO2-wetgeving, is een webdossier ‘EU CO2 zware bedrijfswagens en & Trailers’ gepubliceerd op onze website. Daarin worden proces en inhoud helder uitgelegd. Onderaan de pagina zijn de meest recente nieuwsberichten uit eerdere nieuwsbrieven opgenomen. Eveneens is een link opgenomen naar álle gepubliceerde nieuwsberichten over de EU CO2-wetgeving. Wij hopen dat met deze wijze van communicatie de CO2-wetgeving nog duidelijker voor u wordt.

Indien de questionnaire of het nieuwe webdossier tot vragen leidt, neemt u dan gerust contact op met Chris van Dijk, beleidsadviseur Duurzame mobiliteit.

Chris van Dijk
Beleidsadviseur