IHS Markit inschatting effect coronacrisis op auto-industrie

9 april 2020

Automotive onderzoeksbureau IHS heeft een eerste inschatting gemaakt van de effecten die de huidige coronacrisis zal hebben op de wereldwijde autoverkopen en autoproductie.

Men verwacht nu dat de daling van de vraag erger zal zijn dan de daling tijdens de recessie van 2008-2009. Wereldwijd zullen er zo’n 10 miljoen minder auto’s worden verkocht dan de verwachting was, oftewel een daling van 12,2%.  In Europa verwacht men dat er uiteindelijk in 2020 ruim 1,9 miljoen auto’s minder verkocht zullen worden, een daling van 13,6% ten opzichte van de oorspronkelijke prognose voor 2020. De dalende vraag zal naar verwachting tot en met 2023 merkbaar blijven, zij het in mindere mate (-4,3% in 2021 tot -1,4% in 2023).

Leden kunnen de volledige analyse van IHS Markit hieronder downloaden.

Voor Nederland verwacht men dat de autoverkopen dit jaar waarschijnlijk 18% lager zullen uitvallen als gevolg van de crisis. Een uitgebreidere analyse van de effecten op autoverkopen in Nederland kunt u binnen enkele dagen verwachten in de nieuwe kwartaalrapportage van IHS.

Eric-Jan van der Berg
Beleidsadviseur