Succesvolle online campagne RAI Keurmerk Fietsverlichting

14 april 2020

‘Kijk verder’. Met die slogan heeft het RAI Keurmerk Fietsverlichting (RKF) op initiatief van RAI Vereniging voor de tweede keer een social media campagne gevoerd om fietsers bewust te maken van het belang van kwalitatief goede fietsverlichting. Van november 2019 t/m februari 2020 verschenen op social media regelmatig advertenties over het belang van goede fietsverlichting. De resultaten van deze campagne zijn nu bekend.

Campagneresultaten 2019/2020
De campagne van 2019/2020 heeft mooie resultaten behaald. In totaal zijn meer dan 545.000 personen bereikt over het belang van goede fietsverlichting. Nieuw dit jaar was de keuzewijzer fietsverlichting. Deze is ruim 6000 keer geraadpleegd.

De advertenties waren met name gericht op ouders van kinderen in de leeftijd van 8 tot 18 jaar. Ouders spelen een cruciale rol bij het verhogen van het bewustzijn over verkeersveiligheid bij kinderen. Ook bij het gebruik van fietsverlichting. Van alle ouders vindt 86 procent het belangrijk dat zijn/haar kind met goede fietsverlichting fietst. Echter, 20 procent van de ouders controleert niet of de verlichting op de fiets van het kind werkt.

Over de campagne
De campagne draagt bij aan betere zichtbaarheid in het donker en geeft bovendien de fietser maximaal zicht op de weg en omgeving. RAI Vereniging wil daarmee het aantal fietsslachtoffers in het verkeer verder terugdringen. De fietser is een kwetsbare verkeersdeelnemer. Daarbij is het risico om als fietser ernstig gewond te raken bij een ongeval in het donker het grootst. In de praktijk fietst slechts 62 procent van de fietsers met voor- en achterlicht. Voor RAI Vereniging aanleiding om het belang van goede fietsverlichting beter onder de aandacht te brengen en onder de titel ‘Kijk verder’ een social media campagne te starten.

Daarbij is het niet alleen van belang dat fietsers ook verlichting dragen, maar dat ook de kwaliteit van de verlichting geborgd is. Hiervoor is eerder een onafhankelijke stichting RAI Keurmerk Fietsverlichting (RKF) opgezet. Goedgekeurde fietsverlichting is te herkennen aan een RKF-sticker.

Klik hier op de campagnewebsite en facebookpagina.

Sacha Boedijn
Sectiemanager Fietsen