ACEA-voorman Eric-Mark Huitema gast in virtuele AB-vergadering

20 april 2020

Op woensdag 22 april is de eerste ‘virtuele’ vergadering van ons Algemeen Bestuur. Uiteraard praten we in deze telecall uitgebreid over de coronacrisis, welke maatregelen al genomen zijn en nog moeten worden genomen om het economisch verlies te beperken. Als speciale gast sluit Eric-Mark Huitema, secretaris-generaal ACEA aan in de call.

Gelukkig starten de eerste autofabrikanten hun productie inmiddels weer op maar we zijn nog lang niet op een normaal niveau. Vandaag deed RAI Vereniging-voorzitter Steven van Eijck een oproep voor meer samenwerking en coördinatie bij het opstarten van de mobiliteitsindustrie. Deze wordt ondersteund door ACEA en CLEPA (automotive toeleveringsindustrie).

Omdat we een videoconference doen, zal Eric-Mark Huitema inbellen en de importeurs rechtstreeks verslag kunnen doen van de actuele ontwikkelingen in Brussel. Ook de Europese Unie maakt zich uiteraard grote zorgen over de uitdagingen in de auto-industrie en helpt daar waar mogelijk met steun en mogelijk ook met versoepeling van al afgekondigde maatregelen. Nederlandse importeurs vragen zich onder andere af hoe het nu verder gaat met de Europese CO2-doelstellingen en daarop zal hij zeker ingaan.

Andere onderwerpen die besproken worden zijn de nieuwe franchisewet, de problemen die er kunnen ontstaan bij een annulering van een koopovereenkomst en de route die we volgen richting een Algemeen Verbindend Verklaring voor de ARN-recyclingbijdrage. Ook zullen we de resultaten bespreken van de enquêtes die gehouden zijn over onder meer de lopende restantvoorraadregelingen en de BPM-overgangsregeling die na 1 juli ingaat.

Wijnand de Geus
Sectiemanager Personenauto's en lichte bedrijfswagens / Zware bedrijfswagens