Webinar coronaprotocol carrosseriebranche zeer goed bekeken

13 mei 2020

Op 7 mei organiseerden RAI CarrosserieNL, FOCWA en OOC een webinar waar het gloednieuwe coronaprotocol voor de carrosseriebranche hoofdthema was. Ruim 100 leden (voornamelijk werkgevers) waren erbij.

Onder leiding van Femke Teeling (voorzitter Federatie Carrosseriebranche) en Randy van den Boogaard (FOCWA) en Jasper Burgers (RAI CarrosserieNL) werd zo’n 50 minuten over het coronaprotocol gesproken.

Het coronaprotocol is opgesteld door de werkgroep Arbo Carrosseriebranche, waar naast de vakbonden ook de sprekers Jasper Burgers en Randy van den Boogaard in zitten. Samen met een arbeidshygiëne-expert is het coronaprotocol voor de carrosserie- en trailerbranche tot stand gekomen en op 24 april gepresenteerd.

Hoofddoel van het protocol is dat de ondernemer, de werknemers, klanten en leveranciers veilig en gezond hun werk kunnen doen. Veel bedrijven hebben in de eerste weken van de 1,5 meter samenleving zelf al vele stappen gezet om door te kunnen werken. Het protocol geeft houvast of bedrijven op de goede weg zijn en welke stappen ze eventueel nog kunnen zetten.

Praktijksituaties

Het protocol is toegespitst op de meest voorkomende functies in de carrosseriebranche. Door deze te koppelen aan praktijksituaties werd de inhoud en de opzet van het protocol behandeld. Vragen konden worden gesteld via de chat en aan de orde kwamen waren onder meer het tillen van zware voorwerpen waardoor werknemers binnen de 1,5 meter van elkaar komen te werken. Het antwoord was dat dit mogelijk is door een mondneusmasker te gebruiken. Wel moet eerst gekeken worden of dit niet op een andere manier op te lossen is door bijvoorbeeld een andere werkwijze te hanteren of hiervoor hulpgereedschap te ontwikkelen. Ook het samen lunchen in de kantine, het samen reizen en het gebruik van elkaars gereedschap kwamen aan de orde. Klanten en leveranciers dienen te weten welke regels in het bedrijf dat ze gaan bezoeken gelden en hoe je hier als werkgever zo goed mogelijk een en ander communiceert.

Medewerkers meenemen

Belangrijk is dat de werkgever zijn/haar werknemers meeneemt in de inhoud en praktische uitwerking van het protocol van het bedrijf. Jeanine de Vries, HR adviseur van het OOC nam de kijkers mee in een korte presentatie over hoe je hierin als werkgever kunt sturen op gewenst gedrag.

Het OOC wil bijdragen in het verder verspreiden van informatie om veilig en gezond te kunnen blijven werken tijdens corona. Hiervoor zullen animaties ontwikkeld worden. Ook zal er een webinar gegeven worden voor werknemers. En per bedrijf kan er een online workshop aangevraagd worden voor de werknemers, waarin bewustwording wordt gecreëerd en gewenst én ongewenst gedrag bespreekbaar gemaakt.

Tevens is het een platform om ervaringen van de afgelopen coronatijd bespreekbaar te maken. Ook kan de OOC HR-adviseur kosteloos worden ingezet op bedrijfsniveau om via een maatwerk-workshop bijvoorbeeld een groep werknemers te overtuigen van het nut van het naleven van dit protocol. Hierover wordt u binnenkort nader geïnformeerd via de OOC-site en de nieuwsbrief van RAI carrosserieNL.

Het meest actuele coronaprotocol voor de carrosserie- en trailerbouw vindt u steeds hier op onze website. Mochten de RIVM-richtlijnen wijzigen of zijn er kabinetsbesluiten die invloed hebben op het protocol dan passen we ons protocol uiteraard waar nodig aan.

Webinar terugkijken?

Wilt u het webinar bekijken, dan kan via www.webinartv.nl/focwa-agenda/protocol-schadeherstel-en-carrosseriebouw-werken-in-de-1-5-meter-economie/

Heeft u nog vragen: bel RAI CarrosserieNL of mail ons op juridisch@raivereniging.nl.

Jasper Burgers
Beleidsadviseur RAI CarrosserieNL