Voorstel aanpak tellerfraude positief ontvangen

9 juli 2020

Tellerfraude kost Nederland jaarlijks zo’n 160 miljoen euro. Kopers tellen teveel geld neer voor een voertuig met een gemanipuleerde lagere kilometerstand. Door misleidende informatie kan de consument bovendien een andere verwachting krijgen van de veiligheid van zijn voertuig. Ook ondervindt de professionele auto- en motorsector last en schade van tellerfraude, inclusief imagoschade.

tellerfraude

RAI Vereniging en BOVAG hebben de Vereniging Aanpak Tellerfraude (VAT) opgericht om deze hardnekkige vorm van fraude te bestrijden. Ook ANWB, VNA en NKC ondersteunen dit.

BOVAG en RAI namen deze week gezamenlijk deel aan een online consultatie van de Rijksoverheid over een voorstel over het Besluit Voertuigen Aanpak Tellerfraude. Dat voorstel bevat onder meer een verbod op bezit, eigendom en gebruik van manipulatie-apparatuur. Ook motorfietsen neemt het voorstel mee. De reactie van de respondenten, waaronder RAI Vereniging c.s. was overwegend positief, met een enkele suggestie tot verbetering. Niet alleen zit het voorstel inhoudelijk goed in elkaar, maar het is zeer welkom dat dit eveneens duidelijk maakt dat tellerfraude een serieuze en schadelijke vorm van criminaliteit is die bestreden moet worden.

>> De consultatiestukken, inclusief de inbreng van andere belanghebbenden

>> Position paper BOVAG/VAT/RAI Vereniging

Miranda Maasman