Goed gesprek met staatssecretaris Vijlbrief over WLTP

10 juli 2020

Afgelopen woensdag hebben onze voorzitter Steven van Eijck en zijn BOVAG-collega Han ten Broeke een persoonlijk onderhoud gehad met de staatssecretaris van Financiën Hans Vijlbrief.

Zoals bekend stuurde de staatssecretaris vorige week een brief naar de Tweede Kamer waarin hij meldde dat hij nog eens goed wil kijken naar de toegezegde budgetneutrale overgang van de bpm-grondslagwijziging van NEDC naar WLTP per 1 juli jl. en in de periode daarvoor. Ook zegde hij de Tweede Kamer toe hierover met de branche in gesprek te gaan.

In ons uitvoerige gesprek is nogmaals intensief gesproken over de gewenste en toegezegde budgetneutraliteit op zowel op micro- (autoniveau) als op macroniveau (totale belastingopbrengsten). Zowel de staatssecretaris als de branche hebben aangegeven vooralsnog niet weer een nieuw onderzoek nodig te hebben om deze vraag te beantwoorden.

Afgesproken is dat er een vernieuwde interne analyse gaat komen van welke vraag nu eigenlijk beantwoord moet worden (budgetneutraliteit op autoniveau of macro belastingopbrengsten jaar-op-jaar), waarin ook nadrukkelijk het door de BOVAG en RAI Vereniging gepubliceerde KPMG-onderzoek wordt betrokken. Deze vernieuwde analyse zal snel worden uitgevoerd en in augustus wordt een vervolggesprek over dit onderwerp ingepland.

RAI Vereniging en BOVAG zijn blij dat het nu toch mogelijk bleek om persoonlijk met de staatssecretaris om tafel te kunnen gaan en zien uit naar het vervolg hierop later deze zomer. In de YouTube-video van BOVAG hieronder wordt daarvan verslag gedaan.

Wijnand de Geus
Sectiemanager Personenauto's en lichte bedrijfswagens / Zware bedrijfswagens