RAI Jaaroverzicht 2020: ‘De auto is de oplossing, niet het probleem’

21 januari 2021

Om de vergroening van het wagenpark te versnellen moet de overheid duurzame, zuinige en schone auto’s veel toegankelijker maken, betoogt Steven van Eijck, voorzitter van RAI Vereniging, in het zojuist verschenen Jaaroverzicht 2020.

cover Jaaroverzicht 2020

In het Jaaroverzicht roept Van Eijck de politiek op een eind te maken aan de BPM als enorm obstakel in het versnellen van het duurzaamheidsproces.  Hij herhaalde dat de auto de oplossing is en niet het probleem. ‘Als de overheid dat niet inziet of erkent, dan staat zij met de rug naar de samenleving.’

Aanschafsubsidies EV’s
Van Eijck noemt het een positief signaal dat het kabinet geld beschikbaar heeft gesteld om elektrisch rijden te stimuleren. Alleen schoot dat budget van 10 miljoen euro schromelijk tekort, aangezien die subsidiepot al binnen een paar weken leeg was. ‘Dan houd je consumenten die groener willen gaan rijden, inclusief de snel uitdijende groep die kiest voor private lease, een spreekwoordelijke worst voor. Bovendien is het budget voor 2021 inmiddels nagenoeg geheel uitgeput waarmee het één van de meest bizarre subsidieregelingen is geworden die wij in Nederland kennen.’

Vergroening wagenpark
Het kabinet moet, vindt hij,  zo snel mogelijk een besluit nemen om meer budget vrij te maken voor de particuliere aankoopsubsidie van nieuwe EV’s. Verder stelt hij voor de vergroening van het wagenpark een impuls te geven door de aanschafsubsidies op volledig elektrische auto’s te verbreden met zuinige (plug-in) hybrides en/of een tijdelijke verlaging van de BTW.

Jaaroverzicht 2020