Scania: Inzet Super EcoCombi cruciaal voor behalen CO2-doelstellingen

24 februari 2020

Om de CO2-doelen te halen zullen alle stakeholders binnen transport en logistiek de handen inéén moeten slaan. Dat is de stellige overtuiging van Janko van der Baan, Managing Director van Scania Nederland.

Er staan voor 2025 en 2030 ambitieuze CO2-eisen voor de truckfabrikanten op de agenda, stelt hij. “Het kan niet zó zijn dat dit alleen een zaak is voor de truckleveranciers en de transportbedrijven. Alle betrokkenen zullen hieraan een bijdrage moeten leveren. Dan gaat het ook over brandstof- en energieleveranciers, bandenfabrikanten en overheden.” Scania zegt dan ook een groot voorstander te zijn van de recent door het Ministerie van IenW aangekondigde proef met de Super EcoCombi; de 32 meter combinatie waarbij één trekker twee volledige opleggers trekt. “Scania heeft al uitgebreide ervaring mee opgedaan en die is zeer positief.”

Transportlaboratorium

Scania Transportlaboratorium is het eigen transportbedrijf van Scania dat het transport verzorgt tussen de verschillende fabrieken in Zweden en de hoofdassemblage-unit Scania Production Zwolle. Hier worden in de dagelijkse praktijk nieuwe technologieën en nieuwe concepten aan de tand gevoeld. Al in 2014 kreeg Transportlaboratorium ontheffing om op bepaalde trajecten in Zweden met een 32 meter combinatie te rijden. In de afgelopen 5 jaren zijn zo’n 4 miljoen kilometer aan data en ervaring bij elkaar gereden. In de praktijk leverde dat volgens Scania een CO2-reductie van zo’n 25 procent op.

Concept snel toepasbaar

Dit betekent dat dit concept alle potentie heeft om een serieuze bijdrage te leveren aan de overall CO2-doelstellingen, vervolgt Van der Baan. “De EU heeft voor de hele branche ambitieuze CO2-doelen neergezet. De bijdrage van de truckfabrikanten aan deze ambities is een verlaging van de CO2-uitstoot met 15 procent in 2025 en zelfs 30 procent in 2030. De inzet van de Super EcoCombi is complementair en vergt geen grote investeringen van de branche. Het kan daardoor relatief snel worden toegepast.”

Efficiënte oplossing

Voor Van der Baan is de Super EcoCombi een logisch vervolg op de LZV. Zelf spreekt hij liever over ‘Lang en Efficiënt’ dan over ‘Lang en Zwaar’ voor de normale EcoCombi. “Deze combinatie heeft zich in Nederland ruimschoots in de praktijk bewezen en heeft een vaste plek binnen de logistieke concepten; zelfs met (bio)LNG of HVO als brandstof. Daardoor is dit een uiterst efficiënte en snelle oplossing om kosten en CO2 te sparen per ton gereden kilometers.”

>> Zie zeker ook deze website die speciaal gewijd is aan de Super EcoCombi