Swapfiets krijgt vaart

15 oktober 2018

Een verschuiving bewerkstelligen van (fiets)koop naar huur; van bezit naar gebruik. Dat is, kort samengevat, waar het Swapfiets-concept op stoelt.

De startup, in 2016 opgericht door een groep Delftse studenten, is in hoog tempo bezig in ons land en daarbuiten terrein te winnen, zo blijkt uit de nieuwe editie GO!Mobility Magazine waarin jongeren in de mobiliteit centraal staan.

Inmiddels is Swapfiets in alle Nederlandse studentensteden en zelfs in België, Duitsland en Denemarken actief en telt nu al ruim 50.000 gebruikers. De fiets, herkenbaar aan de iconische blauwe voorband, duikt steeds vaker overal op. ‘In iedere stad en in elk fietsenrek een blauwe band. Dat is onze ambitie’, zegt medeoprichter Richard Burger. Hij startte Swapfiets 3,5 jaar geleden met drie medestudenten van de TU Delft.

De berijders ontzorgen vormt de basis van het Swapfiets-concept, vertelt Burger. ‘Voor een vast bedrag per maand zijn gebruikers verzekerd van een fiets die goed rijdt en bij pech snel wordt gerepareerd. Bij een defect, zoals een lekke band, komt er binnen 12 uur een fietsenmaker langs huis om de repareren of te ‘swappen’ voor een ander exemplaar. En bij diefstal zorgen wij direct voor vervanging. Maximale service dus.’

Champagne

Het gemak dat de Swapfiets in combinatie met de service biedt, spreekt steeds grotere groepen mensen aan. Naast studenten ontdekken forensen en bedrijven, waarvan de fiets deel uitmaakt van een Mobiliteitsplan, de Swapfiets. Na de introductie in Delft in 2015 wist het bedrijf zich in no time verzekerd van 1.200 klanten. Daarna werden alle andere studentensteden, zoals Utrecht, Nijmegen, Groningen en Leiden en de rest van Nederland, ontsloten. Eind vorig jaar stond de teller op 22.000 klanten. Dat aantal is nog geen zes maanden later meer dan verdubbeld tot meer dan 50.000. Alle fietsen zijn voorzien van een herkenbare (delfts)blauwe voorband.

De turbo zit er goed op, zegt Burger. ‘We krijgen er 1.500 klanten per week bij. En het eind is nog niet in zicht. De doelstelling is om nog dit jaar de 100.000ste klant te verwelkomen. Dan kan de Champagne open.’

Opmars buitenland

De blauwebandenfiets is eveneens buiten Nederland aan een opmars bezig. In de Belgische steden Leuven, Gent en Antwerpen is deze al een vertrouwde verschijning in het straatbeeld. Hetzelfde geldt voor de Duitse steden Munster, Bremen, Göttingen, Oldenburg, Hannover, en ook Denemarken omarmt de Swapfiets. Burger hecht er aan te benadrukken dat de Swapfiets een abonnementsfiets is en geen deel- of leasefiets. Het abonnement is maandelijks opzegbaar en anders dan bij een deelfiets is de Swapfiets gekoppeld aan één bestaande gebruiker.

Robuust ontwerp

Swapfiets werkt nauw samen met Union dat weer onder de vlag van PON valt. ‘Burger: ‘Samen met hun is een robuuste fiets samengesteld die specifiek voor gebruik in plaats van bezit is ontworpen. Daarbij werd uitgebreid gebruik gemaakt van de informatie die ons IT-systeem verschafte over de onderdelen die het snelst kapot gaan. Klanten kunnen kiezen uit twee types: een degelijke omafiets met een versnelling en een terugtraprem of een luxer model met 7 versnellingen en handremmen. Beide zijn uiteraard voorzien van de blauwe band met maximale anti-lek preventie die speciaal met Schwalbe is ontwikkeld.’