Als de Commissie niets doet, zal er een tarief van 10 procent worden geheven op de export van EV’s vanuit de EU naar Groot-Brittannië, de grootste handelspartner. Dit zou de autofabrikanten in de EU de komende drie jaar 4,3 miljard euro kunnen kosten, waardoor de productie van elektrische voertuigen met ongeveer 480.000 eenheden zou kunnen afnemen. Dit volume komt overeen met de productie van twee autofabrieken van gemiddelde grootte.
Prijsopdrijving
De enige manier om deze heffingen vanaf januari te omzeilen is het betrekken van alle batterijonderdelen en een aantal kritische batterijmaterialen in de EU/UK. Iets dat tegenwoordig praktisch onmogelijk is te realiseren.
ACEA-president Luca de Meo noemt het opdrijven van de consumentenprijzen van Europese EV’s, zowel vanuit zakelijk als milieuoogpunt onwenselijk. Met name nu de concurrentie moordend is. ‘We zullen hierdoor feitelijk een deel van de markt aan mondiale fabrikanten overdragen.’
Steun Autoindustrie
Europa zou zijn automotive industrie volgens hem juist moeten steunen in de transitie naar zero emissie, zoals andere regio’s dat doen, en niet moeten belemmeren. ‘Er is een heel eenvoudige en duidelijke oplossing: verleng de huidige infaseringsperiode voor batterijregels met drie jaar. Wij dringen er bij de Commissie op aan om het juiste te doen. Er worden enorme investeringen gedaan in de Europese toeleveringsketens voor batterijen, maar er is meer tijd nodig om de schaalgrootte op te bouwen die nodig is om aan de oorsprongsregels te voldoen.’