De input komt aan de vooravond van de recentelijk aangekondigde en langverwachte Strategische Dialoog over de toekomst van de automobielindustrie in Europa. Het voedt het Automotive Industrial Action Plan, dat naar verwachting deel uitmaakt van de eerste 100 dagen van de nieuwe Europese Commissie.
Een efficiënt EU-beleidskader is volgens ACEA essentieel om een dynamische en concurrerende transitie naar emissievrije mobiliteit mogelijk te maken. Hiermee worden de juiste voorwaarden gecreëerd waarin de Europese auto-industrie kan floreren en wereldwijd kan concurreren.
Drie pijlers
De bijdrage van ACEA aan het industriële actieplan voor de automobielindustrie van de EU steunt op drie belangrijke pijlers:
- het implementeren van een krachtig EU-industriebeleid om het zakendoen in Europa gemakkelijker en sneller te maken;
- het scheppen van voorwaarden voor een door de markt zelf aangestuurde transitie naar emissievrije mobiliteit voor personenauto's, bestelwagens, bussen en vrachtwagens;
- het verminderen van de administratieve lasten en het vereenvoudigen van de wetgeving.
Vereenvoudigd wetgevingskader
Een belangrijk onderdeel van een vernieuwd beleidskader is een vereenvoudigd wetgevingskader, teneinde de regeldruk te verminderen en EU-instellingen in staat te stellen hun wetgeving beter te testen om zo overlappingen en inconsistenties te voorkomen.
Alleen al van voertuigfabrikanten wordt verwacht dat ze in 2030 aan meer dan 100 wetten voldoen, die betrekking hebben op de veiligheid van voertuigen, emissies, energie, materialen, gegevens en beveiliging. Bij de implementatie van deze regelgeving worden ze vaak geconfronteerd met technische en administratieve inconsequenties of onvoldoende lead-time.
ACEA heeft daarom concrete voorstellen ontwikkeld voor een vereenvoudigd regelgevingskader om de papieren realiteit beter af te stemmen op industriële cycli:
- het groeperen van regelgevende eisen die betrekking hebben op de auto-industrie in afzonderlijke batches;
- het reguleren van de toekomst door te focussen op nieuwe typegoedkeuringen en niet steeds naar het verleden te kijken;
- het oprichten van een one-stop-shop/taskforce die nieuwe wetten op sectorspecifieke effecten beoordeelt en daar consistentietests op uitvoert.
Deze voorstellen wijzen op concrete oplossingen die de administratieve en rapportagevereisten verminderen en moeten bijdragen aan een eenvoudiger en gerichter wetgevingsproces.