Auto- en bestelwagenfabrikanten lopen het risico van mogelijke boetes tot € 16 miljard of aanzienlijke nalevingskosten die de CO2-doelstellingen met zich mee brengen. Autofabrikanten zijn bovendien de enige partij die forse boetes riskeert voor omstandigheden waar ze geen invloed op hebben, zoals de onvoldoende uitrol van oplaad- en waterstoftankinfrastructuur.
Maatwerkoplossing
De oplossingen die op tafel liggen voor lichte voertuigen zijn ‘flexibiliteit’ en betekenen geen kantelpunt in het beleid naar zero emissie, zegt ACEA-directeur Sigrid de Vries. ‘Er is geen weg meer terug voor de transitie; meer dan 250 miljard euro aan investeringen door autofabrikanten in emissievrije technologieën zijn daar het beste bewijs van.’
Het is volgens haar van cruciaal belang dat er een maatwerkoplossing komt voor auto's en bestelwagens die een volledige herziening van de CO2-regelgeving in 2025 niet in de weg staat. ‘Deze herziening zal een bredere discussie mogelijk maken over structurele aanpassingen van het CO2-kader en een meer samenhangende strategie om een groene transitie te garanderen.’
Aanpakken hoge nalevingskosten
ACEA heeft er consequent bij beleidsmakers in de EU op aangedrongen om de hoge nalevingskosten aan te pakken. Die worden voor een groot deel veroorzaakt door factoren waar fabrikanten geen controle over hebben, zoals een gebrek aan wijdverbreide laadinfrastructuur en onvoldoende stimulering van de EV-markt. Een robuuste, en onmiddellijke herziening van de huidige aanpak is volgens ACEA daarom noodzakelijk, aangezien het huidige traject sterk afwijkt van de eerdere verwachtingen.


