Koninklijke RAI Vereniging benadrukt dat mobiliteit een bijdrage moet én kan leveren aan het terugdringen van CO2-uitstoot. Tegelijkertijd moet autorijden betaalbaar blijven, wat essentieel is voor de bestaanszekerheid van Nederlanders en om volwaardig deel te nemen aan de maatschappij. Om de transitie naar duurzame mobiliteit echt te versnellen, moet de aanschaf van nieuwe schone en zuinige auto's voor meer mensen bereikbaar zijn.
Doorzetten van subsidies en fiscale stimulering
De vereniging pleit voor voortzetting van subsidiering en fiscale stimulering. Er zijn zorgen voor de periode vanaf 2025, omdat er te weinig stimulans is voor de overstap naar elektrisch rijden. “We waarderen het dat de subsidie voor nieuwverkoop in 2024 op niveau blijft. De instroom van nieuwe auto’s is ook essentieel om een volwassen tweedehands markt te creëren.” legt Dubbelman uit.
Gewichtscorrectie voor Motorrijtuigenbelasting
Daarnaast vervalt de korting op de Motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s in 2026. Vanaf 2025 bedraagt de wegenbelasting 25%, gevolgd door het volle tarief. Door het gewicht van de batterij zijn elektrische auto's aanzienlijk zwaarder dan auto's met een conventionele motor, wat de motorrijtuigenbelasting aanzienlijk duurder maakt op jaarbasis. RAI Vereniging pleit daarom voor een gewichtscorrectie in de MRB voor elektrische auto’s. “Het kan niet zo zijn dat je wordt bestraft voor een duurzame keuze.”