In Nederland werden het afgelopen jaar 129.878 nieuwe bestelwagens geregistreerd (+87,4%). Een resultaat dat vooral het gevolg was van de afschaffing van de BPM-vrijstelling op bestelwagens en de invoering van ZE-zones per 1 januari 2025, waarop veel ondernemers anticipeerden.
Zware trucksegment (-8,5%)
De Europese truckmarkt moest daarentegen terrein prijsgeven. Het verkoopvolume daalde in 2024 met 6,3 procent tot 327.896 voertuigen. Dit werd met name veroorzaakt door een verminderde vraag in het zware segment (-8,5%), terwijl het registratiecijfer in het middelzware trucksegment met 5,6 procent groeide. Zowel Duitsland (-6,9%), Frankrijk (-2,9%) als Italië (-0,7%) boekten verkoopverliezen. In Spanje werden juist 12 procent meer vrachtwagens verkocht. Ook Nederland, waar de teller in 2024 eindigde op een volume van 17.640 trucks (+15,1%), presteerde bovengemiddeld goed.
Elektrificatie stagneert
Volgens de ACEA-cijfers werden er het afgelopen jaar 96.169 volledig elektrisch aangedreven en plug-in hybride bestelwagens verkocht, een daling van 9,1 procent. De verkoop van elektrische vrachtwagens nam in 2024 met 4,6 procent af tot 7.516 voertuigen.
De Europese bedrijfswagenverkopen 2024 is hier te downloaden.


