Zoals in de vorige nieuwsbrief al werd gemeld, kwam in het gesprek met de staatsecretaris onder andere de zero-emissiezones en de toekomst van de autobelastingen aan de orde. Van Bruggen wees Jansen er onder meer op dat Nederland kampioen is als het om elektrificatie gaat. ‘Een derde van de verkochte auto’s in inmiddels elektrisch en ons land telt binnen de EU de meeste laadpalen. Dat is allemaal mede te danken aan het beleid van de afgelopen jaren. Onze oproep aan de staatssecretaris luidt dan ook: ga daar mee door!’
Slechts 6% wagenpark elektrisch
Helaas wijst volgens Van Bruggen niets erop dat dit ook gaat gebeuren. En dat is, zo benadrukt hij, wel nodig om de CO2-doelstellingen te kunnen halen. Hij rekende voor dat op dit moment nog slechts 6 procent van het wagenpark elektrisch is. ‘Om dit percentage omhoog te krijgen is eveneens een grotere EV-markt van gebruikte auto’s nodig. Daar is een succesvol stimuleringsbeleid voor opgetuigd dat nu opeens lijkt te worden afgeschaft. Terwijl de overheid zich wel blijft committeren aan de huidige CO2-doelstellingen en tegelijkertijd verwacht dat consumenten op grote schaal overstappen naar elektrisch rijden.’
Herinvesteer inkomsten ETS 2
Van Bruggen beklemtoonde dat als de overheid elektrisch rijden niet langer wil stimuleren, de CO2-targets neerwaarts moeten worden bijgesteld. Over de financiering van de EV-subsidiëring was hij duidelijk. ‘Over twee jaar komt er namelijk een Europees systeem van emissiehandel, de zogeheten ETS 2-heffing. Ons voorstel aan het ministerie is simpel: herinvesteer de inkomsten uit die heffing voor de verduurzaming van het Nederlandse wagenpark.’
De staatssecretaris heeft aangegeven om samen met EZ, Financiën en Klimaat en Groene Groei, vóór de Voorjaarsnota met een plan te komen. RAI Vereniging heeft aangeboden om in dit traject graag te willen meedenken en bouwstenen aan te reiken.
Het volledige interview tijdens de BNR Autoshow is hier terug te luisteren.