De afgelopen jaren is het Nederlandse autoleasepark flink gegroeid. Het snelle herstel na corona en de sterke arbeidsmarkt waren daarbij volgens de VNA drijvende krachten. Ook in 2024 profiteerde de leasemarkt, maar nam het groeitempo wel iets af. De omstandigheden waren dan ook meer uitdagend. De arbeidsmarkt loopt tegen grenzen aan. Tegelijkertijd was de economische groei relatief laag en de rente relatief hoog.
Lease bestelwagens uitschieter
Ondanks de uitdagende omstandigheden nam binnen alle afzonderlijke segmenten het wagenpark toe. Het leasebestelwagenpark was daarbij de uitschieter met een groei van 5,3 procent tot 260.400 voertuigen. Als gevolg van de afschaffing van de bpm-vrijstelling voor ondernemers per 2025, ontstond een run op diesel bestelwagens in 2024. Dit gaf een impuls voor vernieuwing en uitbreiding van de vloot.
Helft zakelijke lease EV
Ook zakelijke personenauto’s blijven in trek. Het park nam in 2024 met 2,1 procent toe tot 859.700 auto’s. Dat zijn overigens steeds vaker volledig elektrische auto’s. Van de nieuw geregistreerde zakelijke leaseauto’s in 2024 was bijna de helft een EV. Private lease ondervond relatief het meeste last van de (markt)omstandigheden. Het wisselende overheidsbeleid omtrent de motorrijtuigenbelasting op elektrische auto’s hielp evenmin. Desondanks eindigde het private lease park met een kleine plus van 1,1 procent op 247.900 auto’s.


