Cijfers verkeersveiligheid: Het aantal verkeersdoden in 2023 daalde met 8% ten opzichte van 2022 (684 doden). Dit is een positieve ontwikkeling, maar specifieke groepen zoals voetgangers (+22%) en scootmobielgebruikers (+33%) laten een zorgwekkende stijging zien. Het blijft essentieel om gerichte acties te ondernemen om kwetsbare verkeersdeelnemers beter te beschermen.
Handhaving: De overheid zet stevig in op de uitbreiding van geautomatiseerde handhavingsmiddelen. In 2025 zal het aantal focusflitsers worden uitgebreid naar 40, met een verdere toename tot 50 in 2026. Ook worden 520 oude vaste flitspalen vervangen, waarna deze opnieuw worden ingezet op effectievere locaties. Deze maatregelen moeten zorgen voor een hogere subjectieve pakkans en een verbetering van het rijgedrag.
Veilige voertuigen: Met nieuwe typegoedkeuringseisen worden langzaam rijdende voertuigen veiliger gemaakt. Zo worden communicatie-inrichtingen en brandblussers verplicht gesteld voor voertuigen die personen vervoeren. Dit draagt bij aan meer veiligheid voor passagiers en andere weggebruikers.
Beginnende bestuurders: De herziening van de beginnersregeling richt zich op snellere interventies bij risicovol gedrag. Het ministerie onderzoekt de integratie van begeleid rijden in rijopleidingen voor 17-plussers, aangezien dit de ongevalsbetrokkenheid van jonge bestuurders significant kan verminderen.
Alcoholslot: Het ministerie werkt aan een verkenning voor de mogelijke herinvoering van het alcoholslot(programma), dat specifiek gericht is op hardnekkige overtreders die onder invloed rijden. Dit programma is bedoeld om recidive te voorkomen en de verkeersveiligheid te verbeteren. De rapportage hierover wordt in de eerste helft van 2025 verwacht.
Vrijstelling rijbewijs C voor zero-emissiebedrijfsvoertuigen: Het ministerie werkt aan een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) om een permanente vrijstelling van rijbewijs C voor zero-emissiebedrijfsvoertuigen vast te leggen. Bestuurders zonder rijbewijs C moeten een aanvullende cursus volgen, gericht op kennis en vaardigheden zoals rij- en rusttijden en het veilig besturen van zwaardere voertuigen. Dit convenant met de sector wordt uiterlijk 1 januari 2025 verwacht. Een sectorplan, dat de veiligheid waarborgt zonder verplicht gebruik van een tachograaf, wordt momenteel beoordeeld.
Beleidsregels gehandicaptenvoertuigen: Nieuwe beleidsregels voor gehandicaptenvoertuigen worden uitgewerkt, met speciale aandacht voor de snellere categorie. Het ministerie werkt aan een toelatingsprocedure en laat een onafhankelijk adviesbureau onderzoek doen naar het gebruik en de typen gehandicaptenvoertuigen. Eind 2025 worden de beleidsregels en het nieuwe beleid gepresenteerd.