Verreweg de meeste elektrische auto’s kwamen echter uit Duitsland (4,3 miljard euro), circa 50 procent meer dan een jaar eerder. Het CBS maakt bij de cijfers wel de kanttekening dat circa twee derde van de uit China geïmporteerde elektrische auto’s niet is bestemd voor de Nederlandse markt, maar quasi-doorvoer betreft (doorvoer in buitenlands eigendom). Zonder deze doorvoer bedroeg de importwaarde 0,4 miljard euro, en was China de vierde leverancier voor Nederland in 2023.In de totale Nederlandse auto-import bedroeg het Chinese aandeel 7 procent in 2023 (en 3 procent zonder quasi-doorvoer).
Frits van Bruggen geïnterviewd door BNR
In een interview met BNR Radio vorige week woensdag, reageerde Frits van Bruggen, algemeen voorzitter van RAI Vereniging, onder andere op de toestroom van Chinese elektrische auto’s. Volgens hem staat daarbij de vraag centraal of het hierbij gaat om eerlijke concurrentie. ‘De Europese koepelorganisatie van autofabrikanten ACEA onderzoek dat op dit moment. Als blijkt dat Chinese auto’s met subsidie de markt opkomen, dan moet de Europese auto-industrie daar natuurlijk tegen worden beschermd. Als dat niet het geval is, dan moeten we daar niet al te moeilijk over doen. Dan moeten Europese fabrikanten ervoor zorgen dat zij hun elektrische auto’s ook goedkoper bouwen.’
Importheffingen
Het beschermen van de Europese automarkt door extreem hoge importheffingen op Chinese elektrische auto’s, zoals in de V.S gebeurt (invoerheffing 100%) noemde van Bruggen onwenselijk. ‘Dat is gewoon protectionisme. De hoogte van zo’n importtarief moet afhankelijk zijn van de mate waarin Chinese auto’s met subsidie naar Europa komen.’
1,3 mln EV’s
Begin 2024 telde Nederland bijna 1,3 miljoen volledig elektrische en hybride auto’s, een toename van 31 procent ten opzichte van januari 2023. Ruim 1 op de 7 personenauto’s in Nederland is nu een volledig elektrische of hybride auto. Van alle nieuw verkochte personenauto’s in 2023 was dit ruim 2 op de 3 auto’s (68 procent).