Het KiM onderzocht ook drie scenario's voor het ov- en autogebruik in de komende jaren. In twee van de drie scenario's blijft het treingebruik in 2028 onder het niveau van 2019. Het gebruik van bus, tram en metro blijft in alle prognoses lager dan in 2019. De afgelegde afstand van het wegverkeer op het hoofdwegennet bleef in 2022 nog iets onder het niveau van 2019. Wel verwacht het KiM in 2028 in alle scenario's een groei ten opzichte van 2019 (+10% in het basis-scenario, +15% in het meer-scenario en +4% in het minder-scenario). Onder meer demografische en economische ontwikkelingen spelen hierbij een rol.
Personenmobiliteit
In maart 2022, toen alle coronamaatregelen werden afgeschaft, nam de afgelegde afstand van inwoners in Nederland volgens de berekeningen van het KiM met 12 procent toe vergeleken met 2021. Per inwoner kwam dit in 2022 neer op ongeveer 28 reizigerskilometers per dag. Zowel de afgelegde afstand per auto en ov, als per fiets groeide in 2022, maar auto en ov bleven onder het niveau van 2019.
Openbaar vervoer
Met name de afgelegde afstand in het ov was in 2022 lager dan het niveau van 2019 (-24% voor bus, tram en metro en -29% voor trein). Ook voor de middellange termijn is een groei van het ov-gebruik volgens het KiM niet gegarandeerd.
Goederenvervoer
In 2022 werd er op Nederlands grondgebied bijna 4% minder aan goederen (per tonkm) vervoerd dan in 2021. Ook het vervoerde gewicht, inclusief de overslag op lucht- en zeehavens, nam in 2022 iets af (-0,8%). Dit onder meer als gevolg van de oorlog in Oekraïne, de hoge energieprijzen en inflatie. In 2023 wordt door de stagnerende groei van de economie en de wereldhandel nog een verdere daling verwacht. Ook voor 2028 voorziet het KiM dat de omvang van het goederenvervoer onder dat van 2019 blijft.
Mobiliteitsbestedingen in geld en tijd
Nederlandse huishoudens (consumenten) besteedden in 2022 ongeveer 60 miljard € aan mobiliteit. Dit komt gemiddeld neer op ongeveer 10 € per persoon (van 6 jaar en ouder) per dag. Uit enquêtegegevens (juli 2023) blijkt dat circa 18% van de respondenten soms één of meer activiteiten achterwege laat vanwege de reiskosten. De reistijd van Nederlandse inwoners voor woon-werk en overige reismotieven zoals winkelen, was in 2022 in totaal ongeveer gelijk aan 2019. Aan zakelijke reizen (niet woon-werk) werd ongeveer 30 procent minder reistijd besteed.