Volgens de samenstellers is de actieradius en laadcapaciteit van de elektrische variant voldoende en bovendien worden veel modellen geleverd met voldoende trekkracht. In het Belastingplan 2023 staat dat de bpm-vrijstelling bij aanschaf van een bestelauto’s door ondernemers vanaf 1 januari 2025 wordt afgeschaft. Tegelijkertijd wordt de grondslag voor de bpm bij aanschaf van een bestelauto’s omgezet naar CO2-uitstoot. Deze maatregel zorgt er voor dat ondernemers met een fossiel aangedreven bestelauto voortaan bpm verschuldigd zijn, afhankelijk van de CO2-uitstoot. De maatregel biedt daarmee een stimulans om te kiezen voor een bestelauto met een lagere of geen CO2-uitstoot zoals een batterij-elektrische bestelwagen, aldus het rapport.
Uitdagingen
De grootste uitdaging bij batterij-elektrische bestelauto’s zit in de combinatie van laadvermogen en eventueel trekkracht enerzijds en actieradius anderzijds. Batterij-elektrische varianten van kleine en extra grote bestelauto’s hebben voldoende actieradius en laadvermogen om voor een groot deel het gebruik van een dieselbestelauto te vervangen. Bij de middelgrote en grote bestelauto’s is de actieradius van de beschikbare modellen nog beperkt, en zullen ondernemers bij een zelfde leverings/routeplanning vaker overdag moeten bijladen, wat impact heeft op de kosten en het tijdbeslag.
Zelfde prijs
Batterij-elektrische bestelauto’s met een actieradius van 200 tot 300 kilometer zullen bij invoering van de CO2-afhankelijke bpm per 2025 volgens CE Delft bovendien een vergelijkbare bruto-catalogusprijs hebben als de dieselvariant. Voor batterij-elektrische bestelauto’s met een actieradius rond de 400 kilometer zal de catalogusprijs in veel gevallen 5.000 euro hoger liggen. Dit prijsverschil zal de komende jaren verder dalen verwacht CE Delft.
Download hieronder de Marktverkenning zero-emissie bestelwagens.