Nieuws

Milieulijst 2025: minder budget voor milieuvriendelijk investeren (MIA/VAMIL)

Voor 2025 trekt de overheid € 189 miljoen uit voor de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en € 20 miljoen voor de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). De afgelopen drie jaar is er sprake geweest van uitputting van het beschikbare budget voor de MIA en daarnaast heeft er een budgetverlaging plaatsgevonden van €10 miljoen voor dit jaar (€5 mln MIA en €5 mln Vamil). Hierdoor is ook de meerjarenreserve van de regeling uitgeput.

Milieulijst 2025: minder budget voor milieuvriendelijk investeren (MIA/VAMIL)

Een aangenomen amendement bij de behandeling van het Belastingplan 2025 heeft geleid tot de verlaging van het budget (Kamerstuk 36602, nr. 90 | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen). Deze budgetverlaging heeft invloed gehad op een aantal bedrijfs­middelen die nu van de lijst zijn. Zo krijgen bedrijven voor investeringen in een aantal voertuig­en, zoals elektrische bestel­auto’s, elektrische motorfietsen, speed-pedelecs, elektrische vork­heftrucks en elektrische taxi’s met 9 zitplaatsen of voor rolstoelvervoer, geen belastingvoordeel meer.

Nieuw op de Milieulijst 2025 zijn onder andere investeringen in bijvoorbeeld: elektrische bakfietsen of cargobikes met zonnepanelen; oplaadkluizen voor elektrische fietsen, brom- of snorfietsen en draadloze oplaadpunten voor e-bikes.

Belastingvoordeel

Met de MIA is het mogelijk tot 45% van de investeringskosten af te trekken van de winst. Met Vamil kunnen tot 75% van de investeringskosten worden afgeschreven. Het belastingvoordeel kan met de MIAVamil oplopen tot ruim 14% van het investeringsbedrag. Ondernemers krijgen het belastingvoordeel als zij investeren in een van de 225 innovatieve en milieuvriendelijke bedrijfs­middelen van de Milieulijst.

Om zoveel mogelijk bedrijven belastingvoordeel te bieden, is de regeling aangepast:

  • Het maximale jaarlijkse investeringsbedrag waarvoor bedrijven belastingvoordeel kunnen krijgen, is per belastingplichtige voor alle bedrijfs­middelen verlaagd naar € 25 miljoen. En voor bepaalde bedrijfs­middelen is dit maximale bedrag lager.
  • Bedrijven kunnen het belastingvoordeel van de MIAvamil niet meer combineren met een aantal subsidies voor verkeer en vervoer. Bijvoorbeeld subsidies voor de aanschaf van een uitstootvrije vracht­wagen (AanZet) of private laadinfrastructuur (SPRILA).
  • Voor investeringen in duurzame en circulaire gebouwen zijn de maximale investeringsbedragen en enkele aftrek­percentages voor de MIA verlaagd.

Belangrijkste wijzigingen Milieulijst voor Mobiliteit

Vervoermiddelen

Elektrische bestel­auto’s (E 3101), elektrisch aangedreven taxi’s met 9 zitplaatsen of voor rolstoelvervoer (E 3106) en elektrisch aangedreven L7e-C voertuig­en en motorfietsen (E 3114) komen in 2025 niet meer in aanmerking voor MIA. Marktontwikkelingen en wijzigingen in de belasting van personen­auto’s en motorrijwielen (BPM) hebben er toe geleid dat er geen sprake meer is van een meerprijs, wat stimulering niet langer mogelijk maakt. Daarnaast hebben uitvoerings- en budgettaire redenen meegespeeld bij het vervallen van de mogelijkheid voor het melden van motorfietsen.

De Milieulijst heeft wel nog steeds mogelijkheden voor waterstof aangedreven voertuig­en, doordat bij deze voertuig­en de meerprijs stimulering nog wel toelaat. Speed-pedelecs (E 3118) komen in 2025 niet meer in aanmerking voor MIA. Binnen het segment 2-wielige bromfietsen is de elektrische variant gangbaar geworden. Speed-pedelecs hebben onvoldoende milieuwinst ten opzichte van de elektrische bromfiets. Stimulering is dan niet meer mogelijk.

De eisen voor bakfietsen zijn aangepast. Er wordt niet langer een minimum investeringsbedrag van € 4.000 geëist. In plaats daarvan is er een gewichtseis gekomen. Er is een aparte omschrijving toegevoegd voor bakfietsen met zonnepanelen.

Laadinfrastructuur

Oplaadkluizen (F 3211) en laadtegels (F 3723) komen sinds dit jaar in aanmerking voor MIA en Vamil. Voor oplaadkluizen geldt dat er naar de in 2024 ontwikkelde certificeringsnorm voor dit soort kasten wordt verwezen, waardoor ondernemers nu weten wanneer een accukluis ‘goed’ is. Ook is het voordeel voor toegangssystemen voor deel­auto’s (F 3210) verhoogd, dit als resultaat van de toezegging aan de Kamer om te onderzoeken of de steun voor toegangssystemen verhoogd kan worden naar 45% voor MIA bij de periodieke actualisatie van de Milieulijst.

Mobiele werktuigen

De mogelijkheden voor elektrisch aangedreven werktuigen op een truckchassis (E 3419) zijn uitgebreid zodat niet alleen werktuigen voor hijs- en laad- en loswerkzaamheden in aanmerking komen. Ook kunnen er werktuigen op aanhangers gemeld worden.

Cumulatie met subsidie

Vanwege budgettaire en uitvoeringstechnische redenen is het in 2025 niet meer mogelijk MIA en Vamil te combineren met de volgende subsidies:

  • AanZET (Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks)
  • SPriLa (Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven)
  • STour (Subsidieregeling Aanschaf Emissieloze Touringcars)
  • SSEB (Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel), in het geval van bouw­voertuig­en zoals bedoeld in artikel 1.1, onderdeel c van de SSEB. Ondernemers kunnen of voor de subsidie of voor MIA en eventueel Vamil in aanmerking komen. De mogelijkheid voor Vamil is wel weer toegevoegd aan elektrisch aangedreven vracht­wagens en zware oplaadpunten.

Tijdwinst door snellere duidelijkheid

RVO neemt per 1 januari 2025 de bezwaar- en beroepsprocedure van de MIAVamil over van de Belastingdienst. RVO neemt dan zelf besluiten, waardoor bedrijven eerder duidelijkheid krijgen over de goedkeuring van het belastingvoordeel. Ook kan RVO zo een eventueel bezwaar tegen deze beslissing afhandelen vóór de vaststelling van de belastingaangifte.

Zie voor meer info: