Nieuws

Mobiliteits­alliantie: houd Nederland in beweging met schone, betaalbare mobiliteit

Mobiliteit verdient een stevige plek in het nieuwe regeerakkoord, stelt de Mobiliteits­alliantie in haar Deltaplan 2035, dat deze week aan minister Harbers en staatssecretaris Heijnen van IenW werd uitgereikt.

Mobiliteitsalliantie: houd Nederland in beweging met schone, betaalbare mobiliteit

Voorzitter Marga de Jager: Met dit plan draagt de Mobiliteits­alliantie oplossingen aan voor het volgende kabinet om de bereikbaarheid van woningen, werk, zorg, onderwijs en recreatie te behouden en verbeteren, zegt voorzitter Marga de Jager. ‘Samen staan we voor de opdracht om reizen voor iedereen betaalbaar te houden en elke afgelegde kilometer een schone kilometer te maken.’

Stabiel meerjarenbeleid

Ambitieus mobiliteits­beleid vanuit de overheid en eigen initiatieven vanuit de sector maken een bereikbaar, schoon en economisch sterk Nederland volgens de alliantie mogelijk. Een land waarin mensen kunnen meedoen. Daarom vraagt de sector het Rijk om een helpende hand en stroopt ze zelf de mouwen op. Een stabiel meerjarenbeleid is nodig.
De 25 partijen uit de sector waarschuwen dat Nederland stilvalt als het nieuwe kabinet er niet voor kiest Nederland bereikbaar te houden. En zonder stevig beleid voor de verduurzaming van mobiliteit, blijft deze achter bij de doelstellingen. Forse investeringen vanuit het Rijk zijn nodig.

Centrale thema's

Het Deltaplan steunt op drie pijlers:

  1. Verduurzaming. Door schone vervoermiddelen aantrekkelijker te maken. Elektrisch rijden moet betaalbaarder worden en het moet aantrekkelijker worden om schone vervoermiddelen te combineren. De verschaling van het OV in heel Nederland moet stoppen, investeren is juist nodig. Daarnaast zijn investeringen in de laadcapaciteit voor consumenten en ondernemers nodig, want bij ongewijzigd beleid schiet de capaciteit in 2030 tekort.
  2. Betaalbaarheid. De consumentenprijsindex voor vervoer is sinds 2020 fors harder gestegen dan de algemene consumentenprijsindex. Reizen betekent meedoen. De Mobiliteits­alliantie wil voorkomen dat mensen buiten de boot vallen doordat ze hun reis niet kunnen betalen.
  3. Bereikbaarheid. Dit vraagt om extra investeringen in beheer en onderhoud van infrastructuur op het hoofd- en onderliggende netwerk. Geplande investeringen (zoals de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en de doorgeschoven wegprojecten zodra er weer stikstofruimte is) moeten doorgaan. Ook het maken van nieuwe uitbreidingsplannen mag niet stoppen. Slimmer benutten van bestaande netwerken en vervoermiddelen met hubs en het spreiden van reizigersstromen, maar ook de nabijheid van voorzieningen, verdienen meer aandacht en zijn buitengewoon actueel in tijden van schaarste.

Slimme oplossingen

Schaarste aan mensen en middelen en beperkte stikstofruimte maken slimme oplossingen nog belangrijker dan voorheen, aldus De Jager. Bij ruimtelijke plannen moeten we beter kijken hoe we voorzieningen dicht bij elkaar plannen en zo onnodig lange reizen voorkomen. Ook slimmer gebruik van mobiliteit wordt belangrijker, onder meer door reizen te spreiden en via goede hubs op elkaar aan te sluiten. Maar er is niet één oplossing. Omdat de bevolking en economie groeien, blijft uitbreiding ook noodzakelijk.’

Eigen initiatieven

Het Deltaplan 2035 bevat tal van initiatieven en voorbeelden voor beleidsmakers en werkgevers. Zo draagt de sector ook zelf stevig bij. Voorbeelden zijn:

  • OV-bedrijven benutten hun reststroom en helpen zo netcongestie tegengaan-
  • Aangesloten partijen zoals de ANWB en Schiphol delen goede voorbeelden van slim en duurzaam beleid voor woon-werkverkeer, zoals een hogere reiskostenvergoeding voor fietsers en lopers
  • Diverse partijen uit de alliantie dragen bij aan het ontwikkelen van multimodale hubs
  • De alliantie kan meedenken in de slimme programmering van onderhoud, zodat het dagelijks omrijden van duizenden zware vracht­wagens over lokale wegen voorkomen wordt.