Nieuws

NKL: Vindbaarheid laadpalen in apps is aandachtspunt

Elektrisch rijden én laden moet prettig en betrouwbaar zijn. Want hoe beter de gebruiksvriendelijkheid hoe meer mensen zullen overstappen. Om te weten hoe het met de gebruiksvriendelijkheid gesteld is, voert het Nationaal Kennisplatform Laadinfra (NKL) iedere 2 jaar een ‘Servicebenchmark laden van elektrisch vervoer’ uit. De conclusie van de benchmark van 2024 luidt: de kwaliteit van publiek toegankelijk laden is op dit moment hoog. De vindbaarheid van laadpalen in apps kan beter.

NKL: Vindbaarheid laadpalen in apps is aandachtspunt

De benchmark toont een hoge toegankelijkheid en betrouwbaarheid van laadpalen. Ook al scoren semi-publieke laadpalen gemiddeld genomen in veel gevallen lager, de kwaliteit van publiek toegankelijk laden is op dit moment hoog. Maar er zijn wel enkele verbeterpunten. De uitdagingen liggen meer op het gebied van data-uitwisseling tussen CPO’s en laadapps. Uit het rapport blijkt dat 97 procent van de laadpalen goed toegankelijk is en dat de landelijke laaddruk afneemt. Dit betekent dat er over het algemeen minder overvolle laadpunten zijn, enkele regionale verschillen daar gelaten. Verder blijkt uit de benchmark dat de vindbaarheid, dus of laadpalen op de goede locatie worden getoond in apps, is afgenomen. Ook staan er nog regelmatig auto’s bij een laadpaal die daar overduidelijk niet staan om te laden.

300 laadpunten

Voor deze benchmark zijn 300 publiek toegankelijke laadpunten bezocht en beoordeeld. Zowel AC-laadpalen als snellaadstations, verspreid over verschillende regio’s in Nederland. Om aan te sluiten bij de Europese AFIR-richtlijnen zijn dit jaar voor het eerst ook semi-publieke laadpunten meegenomen zoals die bij supermarkten. Naast de 12 criteria die in 2022 zijn getoetst, werden de laadpunten dit jaar beoordeeld op drie extra punten: het wel of niet leveren van groene stroom, laadsnelheid en of er brandstof­auto’s geparkeerde staat op de laadplek. Naast het bezoeken van elke laadlocatie werd ook contact gezocht met de klantenservices van diverse marktpartijen om een goed beeld van de dienstverlening te krijgen.

Relevante downloads