Het wegverkeer is verantwoordelijk voor een fors deel van de Nederlandse CO2-uitstoot en er ligt een grote opgave in het terugdringen van deze uitstoot. Zo laat de Klimaat- en energieverkenning 2024 zien. Om de klimaatdoelen te halen, is schone mobiliteit dus belangrijk. Volgens RAI Vereniging is het essentieel dat de overheid elektrisch rijden blijft stimuleren. Of en hoe dat de komende jaren gebeurt, is nu nog niet duidelijk. Van Bruggen: ‘We zien de interesse van de consument in elektrische auto’s afnemen. Dat komt onder meer doordat er onverwacht wordt bezuinigd op stimuleringsmaatregelen, zoals de correctie van het gewicht van elektrische auto’s voor de motorrijtuigenbelasting. Maar ook omdat het perspectief op de langere termijn ontbreekt. De sector en automobilisten hebben behoefte aan duidelijk en consistent overheidsbeleid voor de langere termijn.’
Uitstootvrije zones
Duidelijkheid en consistentie is ook wat RAI Vereniging verwacht van het Rijk waar het gaat om de zero-emissiezones. ‘Als RAI Vereniging vragen wij hiervoor al langere tijd aandacht. Er is jaren geleden bedacht dat er uitstootvrije zones moeten komen. Gemeenten en brancheverenigingen zijn daarmee actief aan de slag gegaan. Nu, twee maanden voor de invoering, zaait het kabinet twijfel door uitstel voor te stellen. Dat soort onduidelijkheid is niet goed voor de transitie naar zero-emissie vervoer’, stelt Van Bruggen.