Deze herijking duidt op een grote tegenslag op het gebied van de naleving van de CO2-emissiedoelstellingen van de EU voor 2025. Een stagnerende markt verhoogt de nalevingskosten voor autofabrikanten om aan de CO2-reductienormen te voldoen volgens S&P Global aanzienlijk.
Buitensporige nalevingskosten
Volgens Sigrid de Vries, directeur-generaal van ACEA, vereist de huidige situatie dringende actie. ‘Alle indicatoren wijzen op een stagnerende Europese markt voor elektrische voertuigen, in een tijd waarin versnelling nodig is. Afgezien van de buitensporige nalevingskosten voor EU-fabrikanten in 2025, komt het succes van het gehele beleid voor het CO2-vrij maken van het wegvervoer in gevaar. We stellen het op prijs dat verschillende Europese commissarissen de voorspelbaarheid en stabiliteit van de regelgeving hebben benadrukt, maar stabiliteit kan geen doel op zich zijn. Autofabrikanten hebben zwaar geïnvesteerd en zullen dat blijven doen. Europa moet op koers blijven voor de groene transitie door een strategie te hanteren die werkt.’
Herziening CO2-normen
ACEA heeft er volgens De Vries consequent bij beleidsmakers in de EU op aangedrongen om de hoge nalevingskosten aan te pakken die de doelstellingen voor 2025 met zich mee brengen. Die worden voor een groot deel veroorzaakt door factoren waar fabrikanten geen controle over hebben, zoals een gebrek aan wijdverbreide laadinfrastructuur en onvoldoende stimulering van de EV-markt. Een robuuste, en onmiddellijke herziening van de huidige aanpak is volgens ACEA daarom noodzakelijk, aangezien het huidige traject sterk afwijkt van de eerdere verwachtingen. Met het oog op de recente economische en geopolitieke uitdagingen roept de ACEA op tot dringende kostenverlichting in 2025 en een versnelde herziening van de CO2-normen voor zowel lichte als zware voertuigen teneinde het concurrentievermogen van de EU-industrie veilig te stellen.