Toename autodiefstal zet door

Het aantal personen­auto’s dat vorig jaar onvrijwillig van eigenaar verwisselde is vorig jaar met 11 procent gestegen tot 5.973 eenheden. Hiervan werd 45 procent teruggevonden. De diefstal van lichte bedrijfs­wagens nam met 23 procent toe tot 1.394 eenheden.

Toename autodiefstal zet door

Met 5.973 stuks ligt het aantal gestolen personen­auto’s overigens nog wel lager dan in 2019, het jaar voor corona uitbrak. Toen werden er namelijk 7.107 voertuig­en gestolen.

Personen­auto’s van 3, 4 en 5 jaar oud blijken volgens het Landelijk Intelligence- en expertisecentrum Voertuig­criminaliteit (LIV) bij het dievengilde het meest in trek en zijn goed voor 27 procent van de diefstallen. De diefstal van personen­auto’s tot 3 jaar oud daalde met 8 procent. Personen­auto’s van 20 jaar en ouder laten een opvallende diefstalstijging zien van 18 procent. Het terugvind­percentage is bij personen­auto’s met 45 gelijk gebleven aan dat van 2021. De eerste 24 uur is de kans op terugvinden het hoogst (16%,) na één maand is dit nog maar 7,6 procent.

Cybercriminaliteit

Het tegengaan van voertuig­diefstal is naar het oordeel van het LIV een gedeelde verantwoordelijkheid van zowel fabrikanten, verzekeraars als eigenaren. Uit recent Amerikaans onderzoek zou blijken dat meerdere merken eenvoudig te hacken zijn. Er ligt dus een eerste belangrijke rol bij fabrikanten om hun voertuig­en beter te beschermen tegen cybercriminaliteit, zegt manager LIV Rudi Welling. ‘Bij diefstalbeveiliging is de focus veelal gericht op jonge voertuig­en, maar er is zeker winst te behalen bij het beveiligen van oudere voertuig­en. Die zijn vaak geheel niet voorzien van enige beveiliging en geven criminelen vrij spel. Preventie is en blijft het belangrijkste middel tegen diefstallen. Een beveiligings­systeem met het Keurmerk CCV Voertuig­beveiliging bij jonge, maar zeker ook bij oudere en historische voertuig­en blijft onze eerste aanbeveling.’