De spanningen tussen de EU en China zijn de laatste tijd opgelopen nadat de EU een onderzoek was gestart naar de import van elektrische voertuigen. Volgens de Europese Commissie profiteren Chinese autofabrikanten van fikse staatssubsidies, die de concurrentiepositie van Europese fabrikanten bemoeilijken.
Daarop heeft de EU de importheffingen op elektrische auto's uit China verhoogd, soms tot tientallen procenten. Beide partijen onderzoeken nog of ze het eens kunnen worden over een complexe regeling om prijzen en exportvolumes te beheersen, waardoor de tarieven weer zouden kunnen worden afgebouwd.
Algemeen raamwerk
De EU en China onderhandelden tussen 2 en 7 november met elkaar. Daarin boekten ze al "vooruitgang" en spraken ze de wens uit om verder te onderhandelen. De nu al bereikte overeenstemming zou verwijzen naar afspraken die beide partijen in hun gesprekken hebben gemaakt over een algemeen raamwerk.
Brussel is terughoudender dan China en meldt "zeer beperkte" vooruitgang. Er zou weinig kans zijn op een snelle, algehele deal.