SPRILA: Subsidie voor private laadinfrastructuur
SPRILA wordt nu gefinancierd vanuit de voorfinanciering van de vrachtwagenheffing. Vanaf 2026 komt dit uit de netto-opbrengsten (de terugsluis) van de vrachtwagenheffing, wat betekent dat dit geld specifiek wordt ingezet voor verduurzaming binnen de transportsector. Met een totaalbudget van € 42,2 miljoen vergoedt SPRILA een deel van de kosten voor advies en aanleg van private laadinfrastructuur, inclusief batterijen voor energieopslag. Dit kan met name interessant zijn voor bedrijven die te maken hebben met een tekort aan netcapaciteit. Het budget is bijna volledig aangevraagd, maar er is nog ruimte voor nieuwe aanvragen voor:
- Advies voor en aanleg van laadinfrastructuur voor AC-laadstations
- Advies voor en aanleg van laadinfrastructuur voor DC-laadstations voor OV-concessiehouders of touringcarbedrijven
- Investeringen in een stationaire batterij voor OV-concessiehouders of touringcarbedrijven
Aanvragen kunnen ingediend worden tot 31 december 2024, 12:00 uur.
SPULA: Subsidie voor publieke laadinfrastructuur zwaar vervoer
SPULA richt zich op publiek toegankelijke laadlocaties voor zwaar vervoer en is bijzonder relevant voor OV-bedrijven, autoverhuurbedrijven en logistieke dienstverleners. Met een totaalbudget van € 15 miljoen is er nog ruim € 7 miljoen beschikbaar. Dit budget biedt bedrijven de kans om te investeren in laadoplossingen voor zwaar transport. Er is een maximaal aantal aanvragen per laadlocatie en postcodegebied.
Meer informatie
Wil je gebruik maken van deze subsidieregelingen? Bezoek de websites van RVO voor meer details en dien je aanvraag tijdig in. Beide regelingen worden waarschijnlijk in het nieuwe jaar weer geopend. Nieuwe en niet-gehonoreerde aanvragen kunnen dan opnieuw worden ingediend worden.
- SPRILA: Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij Bedrijven
- SPULA: Subsidieregeling Publieke Laadinfrastructuur Zwaar Vervoer