Over de periode januari tot en met september is het aandeel volledig elektrisch in de totale markt voor nieuwe personenauto’s gestegen van 30% in 2023 naar 32% in 2024. Dat is in zeer belangrijke mate te danken aan autolease. Binnen de leasemarkt steeg het aandeel EV namelijk van 33% naar 41%. Buiten het lease segment daalde het aandeel EV zelfs van 26% naar 24%. Van de in totaal bijna 90.300 nieuwe elektrische auto’s dit jaar staan 57.600 EV’s (64%) op naam van leasemaatschappijen.
Zakelijke lease
Vooral in zakelijke lease doen elektrische auto’s het goed. Binnen het segment nieuwe zakelijke leaseauto’s was tot en met september 44% volledig elektrisch. Vorig jaar lag dat in dezelfde periode op 34%. Steeds meer werkgevers laten hun werknemers ‘stekkeren’. Ook particulieren weten middels private lease de weg naar EV’s te vinden, zei het in mindere mate. Van alle nieuw geregistreerde private leaseauto’s dit jaar was ruim 30% elektrisch. Daarmee blijft het aandeel op hetzelfde niveau als in 2023.
Zorgen over doorstroom
Ondanks de succesvolle instroom van nieuwe EV’s in de leasemarkt zijn er bij de VNA zorgen over de doorstroom naar de (particuliere) occasionmarkt. Leaseauto’s verlaten over het algemeen na een periode van 4 tot 5 jaar het leasepark en stromen dan door naar de occasionmarkt. Dat is van groot belang om ook de rest van het Nederlandse wagenpark te verduurzamen. Van alle rijdende personenauto’s in Nederland is namelijk nog slechts 6% volledig elektrisch. De VNA ziet echter dat de doorstroming van gebruikte EV’s onder druk staat.