Dat is opmerkelijk omdat voor de ondernemers waarvoor de investering in een schoner voertuig om allerlei redenen niet haalbaar is, de mogelijkheid bestaat een ontheffing aan te vragen. Iets dat vanwege alle commotie omtrent deze regelgeving te verwachten zou zijn. De cijfers laten echter een ander beeld zien: slechts circa 400 zakelijke aanvragen op het totaal van 228.000 bestelauto’s (bron: CBS, begin 2024) die volgend jaar niet meer welkom zijn. Dat is schrikbarend laag, stelt ING.
Wellicht zal een groot aantal oudere bestelauto’s de zero-emissiezones gaan mijden. Maar zelfs dan lijken de huidige 400 aanvragen de werkelijke vraag niet te dekken.
Onzekerheid bij ondernemers
ING geeft twee verklaringen voor het lage aantal zakelijke aanvragen. De onzekerheid rondom de zero-emissiezones remt ondernemers af, zowel voor het aanvragen van ontheffingen als investeringen in zero-emissiebestelauto’s. Zo is de aanschafsubsidiepot voor zero-emissiebestelauto’s met 11.5 miljoen euro nog flink gevuld.
Daarnaast heeft de informatievoorziening tekort geschoten en is het de vraag of deze zonder grote publiekscampagnes de doelgroep wel heeft bereikt. En informatie afkomstig van niet-officiële kanalen blijkt regelmatig onvolledig of zelfs onjuist.
Inhaalslag verwacht
De afgelopen periode hebben gemeenten behoorlijk meer informatiemomenten over zero-emissiezones georganiseerd. Dit kan in de laatste weken van 2024 alsnog leiden tot een grotere vraag naar ontheffingen. Voor ondernemers die geen ontheffing hebben aangevraagd zullen de eerste boetes begin 2025 op de mat gaan vallen. Tot mei 2025 dienen deze boetes nog als waarschuwing en hoeven niet te worden betaald, maar zullen wel een aansporend effect hebben. Hierdoor kan begin 2025 alsnog een flinke stijging in het aantal ontheffingen worden verwacht, aldus de bank.