Om deze overstap te ondersteunen was ook oudere versie DST 2.1 nog actief. 1 oktober jl. is dit systeem definitief uit de lucht gegaan. Wat betekent dit voor leveranciers, detaillisten en POS- leveranciers? Lees de voordelen van 3.0 hier: https://www.stichtingdst.nl/dst-3-0-standaard/.
Het stoppen van de 2.1-standaard heeft uiteraard gevolgen voor de gebruikers:
- Retailers/dealers die gebruik maken van een van de bekende softwareleveranciers, bijvoorbeeld voor je kassasysteem of webshop. Deze ondernemers hoeven NIETS te doen. Deze systeemleveranciers werken al met de nieuwe standaard en zorgen voor de nieuwe koppeling.
- Vrijwel alle leveranciers zijn al overgestapt. Voor leveranciers die dit nog moeten doen staat de informatie hier: https://www.stichtingdst.nl/leveranciers-api-3-0/.
- Alle systeemleveranciers zijn al overgestapt. Dealers die gebruik maken van een POS-leverancier hoeven niets te doen.
- Retailers die via een API een directe koppeling met de DST- database, bijvoorbeeld voor hun webshop, raden we aan contact op te nemen met de helpdesk. Zij ontvangen dan een 3.0 account en een handleiding per mail.
- Kijk hier voor meer informatie over overstappen: https://www.stichtingdst.nl/overstappen/.
Kwaliteit data
DST voorziet de branche in een geavanceerd systeem waarmee leveranciers veilig en efficiënt hun artikeldata kunnen delen met hun klanten. De tweewielerbranche loopt hiermee al jaren voorop ten opzichte van andere retail branches. Hoe beter leveranciers de kwaliteit van hun data bewaken, hoe groter het gebruiksgemak voor de klanten is.
Leveranciers en POS-leveranciers hebben een enorme inspanning geleverd om de complexe overstap naar 3.0 te maken, daar is DST ze zeer erkentelijk voor. Toch kan het zijn dat gebruikers hinder hebben ondervonden tijdens de overgangsfase, dat betreuren we uiteraard. Er wordt met leveranciers hard gewerkt om iedereen de beste kwaliteit te kunnen leveren.
Binnenkort nog meer nieuwe functies
Later dit jaar volgt de introductie van een portaal voor detaillisten met de volgende mogelijkheden:
- bekijken van de toegewezen artikelen;
- bekijken van de toegekende autorisaties
- aanvragen van niet toegekende autorisaties
- aanpassen van de bedrijfsgegevens
Stichting DST
RAI Vereniging voert voor een belangrijk deel het secretariaat van Stichting DST, samen met BOVAG en de bestuursleden. Gijs Hoff is het eerste aanpreekpunt als het gaat om leveranciers en gebruikers. Het bestuur is blij te zien dat het resultaat van een project dat veel voorbereidingstijd en investeringen heeft gevraagd en ook alle betrokken partijen zeer erkentelijk voor hun inspanningen ieder op hun eigen terrein.