Nieuws

Halvering verkeers­slachtoffers EU in 2030 nog ver uit beeld

De EU heeft zichzelf ten doel gesteld het aantal verkeers­doden - en voor het eerst ook zwaargewonden - tegen 2030 met 50 procent te verminderen. Hoewel het aantal verkeers­doden vorig jaar een lichte daling van 1 procent tot 20.400 mensen liet zien, liggen weinig lidstaten op schema om die doelstelling te halen, stelt de Europese Commissie op basis van voorlopige cijfers van de Europese Rekenkamer

Halvering verkeersslachtoffers EU in 2030 nog ver uit beeld

De Commissie stelt vast dat de neerwaartse trend in verschillende lidstaten is afgevlakt. Sinds 2019 is het aantal verkeers­doden in Spanje, Frankrijk en Italië nauwelijks gedaald, terwijl het is gestegen in Ierland, Letland, Nederland, Slowakije en Zweden. Daarentegen liggen België, Tsjechië, Denemarken, Hongarije en Polen de afgelopen vier jaar op schema om het aantal verkeers­doden en zwaargewonden tegen 2030 met 50 procent te verminderen.

Volgens de Commissie is de algemene rangschikking van het aantal dodelijke slachtoffers in de landen is niet significant veranderd, waarbij de veiligste wegen nog steeds voorkomen in Zweden (22 doden per mln inwoners) en Denemarken (27 doden per mln inw). Bulgarije (82 per mln) en Roemenië (81 per mln) meldden de hoogste sterfte­cijfers in 2023. Het EU-gemiddelde bedroeg 46 verkeers­doden per miljoen inwoners.

Zwaarst getroffen groepen

Uit de beschikbare EU-gegevens voor 2022 blijkt dat 52 procent van de verkeers­doden op het platteland plaatsvond, vergeleken met 38 procent in stedelijke gebieden en 9 procent op snelwegen. De trend in het aantal fietsers dat op de wegen in de EU wordt gedood, noemt de Europese Commissie een ernstig punt van zorg. In 2.000 kwamen meer dan 2022 fietsers om het leven. Dit is de enige groep weggebruikers die de afgelopen tien jaar geen significante daling van het aantal verkeers­doden te zien geeft, met name als gevolg van een aanhoudend gebrek aan passende infrastructuur en onveilig gedrag van alle weggebruikers, zoals snelheid, afleiding en rijden onder invloed van alcohol en drugs.

Veel slachtoffers in stedelijke gebieden

De inzittenden van auto's (bestuurders en passagiers) vertegenwoordigden 45 procent van alle dodelijke slachtoffers, voetgangers (18%), gebruikers van gemotoriseerde tweewielers (19%) en fietsers (10%). De patronen veranderen aanzienlijk, afhankelijk van de leeftijd. Van de 65-plussers vertegenwoordigen voetgangers 29 procent van de dodelijke slachtoffers en fietsers 17 procent. In stedelijke gebieden vertegenwoordigen kwetsbare weggebruikers bijna 70 procent van het totale aantal verkeers­doden. Bij een botsing met auto's en vracht­wagens komt het overgrote deel van het aantal verkeers­doden voor, wat de noodzaak benadrukt om deze kwetsbare weggebruikers beter te beschermen.

Zie voor het volledige bericht van de Europese Commissie: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_24_1361