Waren er in 2021 nog 370 aanmeldingen voor de regeling, in 2022 waren het er maar liefst 1.063 (+187%) voor in totaal 1.424 bakfietsen. Dat levert de 1.063 aanmelders met een totaal gemeld investeringsbedrag van € 7.950.151,- (+299%) een netto fiscaal voordeel op van € 724.485,- (+368%). Een snelle rekensom geeft een gemiddeld netto fiscaal voordeel van ruim € 500,- per bakfiets en dat is de moeite waard.
Fiscaal voordeel
Met de regelingen profiteren ondernemers van een extra investeringsaftrek (MIA) en een vrije afschrijving (Vamil) en dat levert een liquiditeits- en rentevoordeel op.
Uitvoeringsorganisatie RVO publiceert jaarlijks de zogenaamde Milieulijst met milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen waarbij voor de fietsindustrie de elektrische bakfiets en de speed-pedelec op de lijst staan. Ook staan er andere mobiliteitsmiddelen op zoals de elektrische bestelwagens, bussen en motorfietsen waarbij in 2022 de bestelwagen de uitschieter was als het gaat om het aantal aanvragen.
Succes
Er is (los van Covid-effecten) geen duidelijk aanwijsbare reden voor het succes van de elektrische bakfietsen. In totaal zijn er in 2022 42% minder aanvragen gedaan voor de regelingen, maar onder andere door gestegen grondstofprijzen kwam het totale investeringsbedrag van bijna 4 miljard hoger uit dan in 2021 en verdubbelde het totale netto fiscale voordeel van € 119 miljoen in 2021 naar € 229 miljoen in 2022.
Het lijkt dus de moeite waard om klanten te wijzen op de fiscale voordelen van de regelingen. Ook is het de moeite waard om niet-gangbare milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aan te melden. RAI Vereniging gaat de komende maanden weer om de tafel met RVO en we brengen graag nieuwe, innovatieve producten onder de aandacht.
Voor meer informatie: Chris van Dijk / Remco Tekstra