Keurmerk ART

Diefstalpreventie voor tweewielers kan worden bevorderd door het beïnvloeden van sociaal gedrag, registratie en opsporing, bewaakte stalling en anti-diefstal­voorzieningen.

Deelnemende organisaties

De volgende organisaties zijn vertegenwoordigd in de stichting ART: ANWB, RAI Vereniging, BOVAG, afdeling TWB (branchebelangen voor tweewielerbedrijven) en de Verzekeraars.

Activiteiten

De activiteiten van ART zijn gericht op (mechanische) anti-diefstal­voorzieningen. ART bevordert de beveiliging tegen diefstal door:

• het formuleren van eisen voor mechanische beveiligingen voor tweewielige voertuig­en
  • het (doen) testen van sloten
  • het certificeren van goedgekeurde producten
  • het bevorderen van het gebruik van deze producten

Voor de technische uitwerking van de gestelde eisen en de testmethoden, laat het bestuur van de stichting ART zich adviseren door een Technische Commissie die bestaat uit de volgende organisaties: ANWB, Verzekeraars, Politie, TNO Automotive en Industrie.

Het Keurmerk

Sloten worden uitvoerig getest voordat ze een ART-keurmerk krijgen. De eisen waaraan een slot moet voldoen zijn vastgelegd in het ART-keuringsvoorschrift. Hierin staan ook de testen beschreven en de gereedschappen die worden gebruikt om sloten te beproeven.

Testmethoden

Er zijn twee verschillende soorten testen waaraan alle sloten moeten voldoen:
Laboratoriumtesten zijn vooral bedoeld om elk slot op dezelfde wijze te kunnen beoordelen. Men test met behulp van machines de treksterkte van sloten, de bestendigheid tegen zagen, knippen en torderen. Maar er wordt bijvoorbeeld ook gekeken of het slot bij vorst of in stoffige omstandigheden nog blijft werken.
In de zogenaamde aanvalstesten wordt geprobeerd het slot met allerlei gereedschappen te kraken. Er wordt goed gekeken naar de laatste werkwijze van criminelen. Daarom worden de gebruikte gereedschappen en de manier waarop deze worden gebruikt regelmatig aangepast.

Verschillende categorieën

Het ART-keurmerk kent verschillende beveiligingsniveaus die worden aangeduid met sterren. Dat sterren­systeem werkt simpel: hoe meer sterren een slot heeft, des te beter is de beveiligingswaarde. Naarmate het aantal sterren toeneemt worden de testen op het slot ook steeds zwaarder. Ook worden er andere gereedschappen gebruikt. Meer uitleg over het sterren­systeem is te vinden bij de lijst met goedgekeurde sloten.

Keuring en keurmerk

De keuring wordt uitgevoerd door TNO in Helmond. Sloten komen pas in aanmerking voor een ART keurmerk nadat ze alle proeven hebben doorstaan. Op basis van het testverslag van TNO geeft de Stichting ART een keurmerk af voor een slot. Op de site van ART is meer informatie te vinden over diefstalpreventie van tweewielers.

Contact

Heeft u vragen of wilt u meer weten over stichting ART, neem dan contact op met het secretariaat van ART: 0182-820478 of art op kiwa punt nl.

Website Keurmerk ART