Naast de gebruikelijke maatregelen voor verduurzaming, zoals fietsstimulering en carpoolen, is deze pilot gestart om verdere verduurzaming te verkennen en mogelijkheden te toetsen om parkeerkosten te verlagen. “Bovendien biedt het politiemedewerkers de kans om een mobiliteitsoptie te kiezen die bij hen past. Dit initiatief sluit aan bij de doelstelling van de politie om als moderne werkgever tegemoet te komen aan de wensen en behoeften van haar medewerkers.”, aldus een woordvoerder van politie Amsterdam.
Inrichting van de pilot
In deze pilot, opgezet in samenwerking met Breikers en RAI Vereniging, hebben medewerkers op drie locaties van de politie Amsterdam de mogelijkheid gekregen om motoren, zowel elektrisch, hybride als conventioneel, uit te proberen. Breikers, als expert op het gebied van mobiliteitsadvies, heeft een sleutelrol gespeeld in het adviseren van de politie over het integreren van motorverkeer in hun mobiliteitsbeleid.
Succesvolle pilot
Dankzij de inzet van motorimporteurs, aangesloten bij RAI Vereniging, zijn 30 motorfietsen ter beschikking gesteld voor deze pilot. Alle medewerkers konden gedurende drie maanden deze motoren uitproberen. Het resultaat is veelbelovend: zowel actieve motorrijders als degenen met een motorrijbewijs die hun motor minder vaak gebruikten, werden aangemoedigd om hun rijvaardigheden weer op te pakken. Deze aanpak sluit aan bij de doelstellingen van de Politie-eenheid Amsterdam om zowel brede als duurzame mobiliteitsopties op maat aan te bieden aan hun medewerkers. Ook draagt dit bij om de parkeerproblematiek op te lossen en tegelijkertijd de CO2-uitstoot te reduceren.
Voordelen van motorverkeer
De pilot toont aan dat motorgebruik een aantrekkelijke oplossing kan bieden voor medewerkers die niet met de fiets kunnen komen of voor wie het openbaar vervoer onvoldoende efficiënt is. Het gebruik van motoren draagt bij aan een betere verkeersdoorstroming en vermindert de druk op parkeervoorzieningen in stedelijke gebieden. Bovendien stoot een motorfiets 30% minder CO2 uit dan een conventionele auto en bij een elektrische motorfiets is de CO₂-uitstoot tijdens het gebruik zelfs volledig nul.
Motor toepassen in mobiliteitsbeleid
Motoren integreren in mobiliteitsbeleid is eenvoudig, maar roept vragen op vanwege onbekendheid, zegt Martijn van Eikenhorst, manager sectie Motoren bij RAI Vereniging. “Om werkgevers te helpen, hebben RAI Vereniging en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) een praktische gids opgesteld. Vaak gaat het om simpele aanpassingen zoals parkeerplekken, opbergruimte voor motorkleding en een kilometervergoeding.” Werknemers kunnen hun privémotor gebruiken of een motor leasen in overleg met de werkgever. “Het is belangrijk dat medewerkers goede beschermende kleding dragen voor veiligheid en professionaliteit,” zegt Rob Soeters van Breikers. Werkgevers kunnen hierin ook een handreiking doen.
Belang van partnership
De samenwerking tussen de Politie-eenheid Amsterdam, RAI Vereniging en Breikers markeert een belangrijke stap in de richting van duurzame en efficiënte mobiliteitsoplossingen. De succesvolle uitvoering van deze pilot benadrukt het belang van partnership en het potentieel van motorverkeer als een waardevolle aanvulling op bestaande mobiliteitsstrategieën. Dit bevestigt ook de nominatie voor de ‘Zo Werkt Het’ award – een prijs voor werkgevers met een impactvolle, groene mobiliteitsoplossingen.