Conclusie
- De potentie voor motorfiets in woon-werk verkeer is er.
- Om niet-motorrijders over te halen om motor te gaan rijden moet het imago van de motor als ‘gevaarlijk’ worden om te vormen naar het positieve imago dat motorrijden onder de motorrijders heeft, want deze ervaren het niet als gevaarlijk.
- Het vergroten van de bekendheid met geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS) kan hierbij wellicht een belangrijke rol spelen. Bekendheid met de systemen die er zijn is nu erg laag.
- Daarnaast zijn het niet hebben van een motor en een rijbewijs praktische obstakels om over te stappen op de motor.
- Het gebruik van een motor wordt op dit moment weinig gestimuleerd door werkgevers en dat mag zeker meer aandacht krijgen.
- Fiscale mogelijkheden om rijbewijs en motor te financieren door de werkgever kan wellicht helpen om obstakels weg te nemen.
- Motorrijders geven aan dat een goede reiskostenvergoeding en een beveiligde stalling op het werk de belangrijkste incentives zijn om vaker naar het werk te gaan.
Download onderstaand het onderzoeksrapport.
Relevante downloads
Rapportage Potentie Motor
DownloadRapportage Potentie Motorbestand type: pdfbestand grootte:1.8 Mb
Q&A – Op de motor naar het werk
DownloadQ&A – Op de motor naar het werkbestand type: pdfbestand grootte:751 kb
