Cleantron is een onafhankelijke ontwikkelaar en fabrikant van hoogwaardige lithium-ion batterijen voor de OEM-markt. De ondernemings is actief in een groot aantal segmenten. Van batterij modules voor de industrie, e-bike/e-scooters, motorfietsen, last mile delivery t/m LEV’s.
Battery as a Service
Per saldo gaat het om nog relatief beperkte markten waarin allerlei logistieke dienstverleners acteren die verschillende voertuigen inkopen. Van Giezen: ‘Die beschouwen het als een groot voordeel om hun batterijpakketten te standaardiseren zodat sneller een zekere schaalgrootte ontstaat die nodig is om kosteneffectief te zijn. Daar spelen wij graag op in, omdat dit ons direct een zeker volume oplevert in de opkomende markt van cargo-bikes en last-mile-delivery voertuigen. Het aanbieden van een concept als ‘Battery as a Service’ hoort daar eveneens bij.’ Dit houdt in dat Cleantron eigenaar blijft van de batterij en de klant alleen betaalt voor het gebruik. Op die manier is sprake van een circulair model waarbij de batterij uiteindelijk wordt hergebruikt. ‘Onze batterijen worden namelijk zo ontworpen dat ze repareerbaar zijn, iets dat in de Europese ‘Right to Repair’ wetgeving die in de maak is, sowieso een vereiste is. Bij de batterijen van Cleantron is die repareerbaarheid geen probleem omdat de kwaliteit hoog is en er na een aantal jaren nog veel waarde in zit. Dat is lang niet vanzelfsprekend.’
Modularisering
Cleantron zegt voorop te lopen met de doorontwikkeling van het Battery Management Systeem, het intelligente hart van de batterij dat de toestand van de accucellen bewaakt en de status van het gehele batterypack beheert. ‘Wij zijn specialist in modulaire batterijsystemen, waarbij vaste en draagbare batterijen in principe in een oneindige keten aan elkaar zijn te koppelen. Modularisering is eigenlijk een opstapje naar standaardisering, zodat afnemers op basis van dezelfde ‘legobouwstenen’ batterijen kunnen samenstellen. Dat heeft als voordeel dat op basis van één module bijvoorbeeld een elektrische scooter kan rijden en met vier of vijf aan elkaar gekoppelde modules een kleine elektrische auto.’
Laadwisselsystemen
Volgens Van Giezen en Van de Ven kan elektrificatie in veel gevallen een oplossing bieden, zolang het maar goed gebeurt. ‘Zo niet dan is het tweemaal zo slecht en is het middel erger dan de kwaal. Een personenauto met een verbrandingsmotor is eigenlijk ‘hard to beat’. Men zou vooral het stedelijk vervoer moeten elektrificeren en de focus van de huidige auto moeten leggen tot de langere afstanden.’ De ideale oplossing zou zijn naar hun oordeel zijn om steden te elektrificeren op basis van kleine elektrische auto’s en motorfietsen via laadwisselsystemen, zodat mensen niet alleen afhankelijk zijn van laadinfra. ‘Steden als Parijs, Barcelona en Stockholm zitten helemaal niet te wachten op het aanleggen van laadpalen zoals in Nederland. Die beginnen daar niet aan. Onze modulaire batterij wisselsystemen zijn een uitstekend alternatief. Het voorkomt de aanleg van dure en complexe laadinfra en houdt mobiliteit echt betaalbaar, omdat de consument alleen betaalt voor het gebruik van die batterijen. De komst van een ontwerp van lichte elektrische voertuigen die gebruik maken van zo’n batterij wisselsysteem is wat ons betreft de heilige graal.’